أجبرتني الظروف

ربما اختيارك!!! وربما تأتي الرياح بما لاتشتهي السفن .... وربما أجبرتك الظروف على فعل هذا وعدم فعل ذلك
هل تشعر أنك حر تفعل ما تريد أن تفعل أم أنك مقيد بتلك التي تسمى الظروف .... ودائماً تقولها : كنت أتمنى أن أفعل كذا ولكن الظروف لم تتح لي الفرصه
هل ظروفك أكبر من إرادتك!!! كيف وهي مجرد زمان أو مكان او حال وأنت عقل وقلب وجسد وروح كلَ به قوه وإراده
تقول.....الظروف أجبرتني ... ظروفي وضعتني في وضع مهين... لم تسنح لي الظروف لتحقيق أحلامي ... ظروفي قهرتني ... الظروف حطمتني
كلها كلمات تبدأ بالاحساس بالفشل وتنتهي بالوصل الى قمة الضعف والهزيان والاحباط والحياه لمجرد الحياه لجسد لازال حي وروحه قتلتها الاهتمام بالظروف والاعتراف بها وكأنك تلقي بنفسك في دائرة الفشل و أنت لاتشعر وتأخذك الدائره بعيداً حتى يصل عمرك إلى منتهاه ولم تحقق شيئاً مدعيً أن السبب الظروف كيف وأنت أقوى منها؟!!!
تخيل وأنك تغلبت على الظروف واستخدمت إرادتك وقتلت احباطك لنفسك ألم تكن ستصل؟؟ بلى ، فإن الله يحب الانسان الذي يسعى ويتعب لتحقيق مايتمناه فالخير وإلى الخير .... ولكنك باستسلامك تتواكل على الله إذاً فلماذا تستسلم و"إن الله لايضيع أجر من أحسن عملا"
تحكم في ظروفك ولاتجعلها تتحكم فيك...لو عرفت تعمل كده يبقى كل الظروف اتحلت

4 comment(s):

funnykat | April 10, 2007 at 1:59 AM

Eshta 3aleky ya re7ab ;) ... gamed el mawdou3 dah :D ... wenti tab3n 3arfa mabda2i fel 7ayah ::D , enni ma5alesh el zerof tet7akem feya D:... ana tab3n elli at7akem feha (tenek)

Rehab Mostafa | April 10, 2007 at 2:11 AM

3ala fkra a5er gomla de f3lan mbd2ek w bt2oleha lya dyman bas ana mrdetsh a2ol enaha bt3tek ela lama trody el awel(tenek)
wenty ely dyman btshg3eny 3ala keda .... rbna y5leky lya :$

Amal Hussein | April 28, 2007 at 9:52 PM

الموضوع حلو بجد , فعلا فيه ناس كتير بتعمل كدا ودابما عذرها هو الظروف وبقا الديفولت لكل الحاجات اللي مش كويسة كانها بتستخبي ورا لو ظلمت هتلاقي الرد مش لاني بحب اظلم انما اكيد الظروف لو عملت حاجة غلط بردك الظروف انما لو عملت حاجة حلوة يبقي اكيد مش الظروف اكيد انا قاصدها !!! والغريب بقي ان كل حاجة بيعملها الانسان بتبقي بكامل ارادته وان احنا علطول متعودين نحل مسألة الرياضة بكذا حل وكداب اللي يقول ان ليها حل
واحد يبقي ازاي مشاكلنا ملهاش حل ولا حل لدرجة اننا ندخل علي ايلس اللي تحتها تعمل الغلط بس تقول دي ظروف .. انا ساعات ببقي كدا بجد بس الواحد ساعات كتير بيبقي عاوز يكدب او يخبي وفجاة يلاقي نفسه بيعمل العكس ويعاند معا نفسه ولو فعلا مكدبش او مخباش حاجة تفرح بجد بيحس انه اتغلب علي الحاجة الوحشة اللي جواه وخلاها احلي , علشان كدا احنا نبدا بنفسنا ونقول مش هنقول كلمة ظروف تاني ابداااااااا ولا نستخبي وراها ابدااااااااا .. بس بلاش من اول النهاردة خلوها من اول بكرة اصلي عندي كدبة النهاردة علي التاسك ;):D

Rehab Mostafa | April 30, 2007 at 12:18 AM

->@ Amal
على فكره ياأمل رغم إني أنا اللي كاتبه الكلام ده لكن أنا بعترف اني واحده من الناس اللي الظروف بتأثر عليها أنا الكدبه بالنسبه لي اني اقول اني هتغلب على الظروف يمكن انا برد عليكي دلوقتي وانا مخنوقه او ان في حاجه فعلاً تعباني ومأثره على كلامي ده بس فعلاً بالنسبه لي هي دي الحقيقه الظروف ممكن تدوس على البني ادم وفي ناس ممكن تدمر ناس برضه
كفايه كده علشان ماحدش يتعقد
يمكن لما يجي يوم عليه اتغلب فعلاً على حاجات مضايقاني وناس خنقاني ارد عليكي هنا تاني :)
وبعدين مانتي بتكدبي اهو يانصابه:D
أنا هقول للجروب بتاعك :P

Post a Comment

قول رأيك