شوية مبادئ جد شويه

الكلام ده على رأي هويدا فضفضه مع الذات
هناك بعض المبادئ لابد أن تؤخذ في الاعتبار
أكيد كل إنسان عنده مبدأ حتى لو كان مبدأه التفاهه :D
المبادئ لاتتجزء:: ده أنا مؤمنه بيه جداً من زماااان...لأن المفروض الواحد مايحاسبش حد على حاجه هو نفسه بيعملها ولا يؤمن بحاجه وينفذها في موقف وموقف لأ
أعمل لحياتك كأنك تعيش أبداً وأعمل لآخرتك كأنك تموت غداً:: ده أصلاً مبدئ المفروض الواحد يعيش حياته أه بس في حدود طاعة ربنا يعني يحل معادلة الرضا في الدنيا والجنه إن شاء الله في الآخره
فاقد الشئ لا يعطيه:: دي ممكن يكون فيها شك شويه... ممكن الواحد يكون مش قادر يحل مشاكل نفسه وبيحلها للي حوليه
الموت من أجل الصديق أفضل من العيش بدونه:: الصداقه شئ مقدس بس ياريت الناس تفهمها ;)
بالجهد والصبر والمثابره نصل لنجاحات عديده:: بالواسطه والكوسه كل حاجه تتهد
إذا أردت الجبل إراده حقيقيه آتى هو إليك(الإراده فضيلة الفضائل):: مش هقول حاجه علشان ماحبطش حد :D
أنا ومن بعدي الطوفان:: منتهى الآنانيه... أعرف ناس كتيير كده
أطلب الموت توهب لك الحياه:: لا تعليق برضه :D
غذوني بالأحلام وشاهدوا بعد ذلك كيف تؤتي المستحيلات:: منتهى الإراده والثقه حاجه جميله بجد
اللي عنده مبدأ بقى وعايز يقوله يقول :) منكم نستفييد

17 comment(s):

Anonymous | April 11, 2007 at 2:10 AM

مع اننى قولت قبل كده مش هرد غير على المواضيع الهايفه بس يالا مش مشكلة
اهم المبادىء اللى انا مؤمنة بيها
اقصر طريق بين نقطتين الخط المستقيم
و بكره حاجه اسمها الغاية تبرر الوسيلة
و انا اول رد عشان مش بزاكر ايميدج :D:D
;);)
الموضوع الجاى يبقى هايف بقا وعد ;)

Rehab Mostafa | April 11, 2007 at 2:25 AM

->Enjoy ;):D
شكراً يا انجي
1- مبدأ صح جداً وأنا بحترمه أوي
2- على فكره كل الناس مش بتذاكر ايميدج أصلاً مش لوحدك :D
3- وعد مني الموضوع الجاي تافهه بس ليه هدف برضه:p

Anonymous | April 11, 2007 at 9:32 AM

hmmmmm mbade2 .. mbade2 ..
bs so2aal el 2wl ..hwa ya3ni eh asln mabade2 ::D :P
fi mabd2 7lw awee ... la tesa7b el 3abiit wla te5li el 3abiit ye3ml comment 3la post leek ::D
fi 7aga ana mo2mn beha ..in el wa7d ye3ml el 5er mn 3'er ma yestna mokabl lel 5er dah
wana kmaan 3ayz el modo3 ili gay yekoon haef ..edeni fil haef wana a7bk ya fnans mabd2 mohem gdn

Rehab Mostafa | April 11, 2007 at 4:47 PM

->3mad
*msh 3rf ya3ny eh mbda2:D dnta el mbda2 nfo ya 3mad:D(tenek)
*:D walhy 3ndak 7a2 la tesa7b el 3abiit wla te5li el 3abiit ye3ml comment 3la post leek
*w shoyet gad ba2a f3lan e3mel el 5er w matstnash mokbel bas yareet law ma5odsh mokbel el 5er shar aw 2zay
*mt5fsh en r3'm enak zaki gedan:D:D hdeek f el hyef:D bs zay 7kyet el kosa bt3tak de ely leha hadaf:D

Ramy Mahrous | April 11, 2007 at 6:19 PM

mbd2k mo3zmha 3'lt
المبادئ لاتتجزء:
ttgz2 adam fy msl7ty

أعمل لحياتك كأنك تعيش أبداً وأعمل لآخرتك كأنك تموت غداً:
akid tb3n

فاقد الشئ لا يعطيه:
y3tih tb3n, a3'lb el nas ely m7romeen mn el 7nya a7n el nas ely fel donya

الموت من أجل الصديق أفضل من العيش بدونه::
s7by hy3mly aih, 3ish ndl, tmoooot mstooor
bokra hla2ih 3'yro myaa

بالجهد والصبر والمثابره نصل لنجاحات عديده
bel 3'ysh wel sr2a twsl asr3

إذا أردت الجبل إراده حقيقيه آتى هو إليك(الإراده فضيلة الفضائل)::
mish fahm

أنا ومن بعدي الطوفان:
mya mya (Y) agd3 nas bgd, rbna yzeed mn amslhoom

أطلب الموت توهب لك الحياه
YES

غذوني بالأحلام وشاهدوا بعد ذلك كيف تؤتي المستحيلات
3'zoony bel akl wy gwzoony wy shofo a7la sho3'l

akid mbd2y wad7a. agd3 wa7d fy masr :D

funnykat | April 11, 2007 at 7:56 PM

بصي يا بنتي ... المبدأ الصح اللي المفروض تؤمني بيه أو بمعني تاني اللي أنا مؤمنه بيه ، إنك تعملي الخير و تنسيه ، وإنك تحاولي تعرفي عيوبك من الناس اللي حواليكي - خصوصا اللي بيحبوكي و بتحبيهم - عشان تحسيني نفسك و تكوني إنسانه كويسه مقبوله من كل الناس
و مش عيب إن الواحد يعترف بغلطو ، لكن عيب أوي إنو يتمادي في الغلط و يقول أنا صح علي طول ، و هنا يجي دور الصديق الكويس اللي ينصح صديقو بالصح ، و يكون جنبو علي طول و مايفقدش الأمل في إصلاحو مادام لسه بيحبو
و مبدأ تاني ... إن الإنسان اللي حاطط هدف ادام عينيه ، لازم لازم هايحققوا ، و اللي يتحجج بأي حاجه عشان يحقق الهدف ده ... معلش ده يبقي إنسان فاشل مش طموح

Rehab Mostafa | April 11, 2007 at 10:47 PM

->@Ramy
Ramy basha sh5syan hena ahlan beek
w yaretak mgeet bely enta bt2olo da:D
law ana ma3rfksh kont 2olt en de mbd2ak:D el msl7a w el ananya w srryel faga3:D n3'zeek belakl:D
m3lomaty enak gada3 w may be sadeek mo5les:-? :D:D sure ya3ny
el 7aga ely enta 2oltha sa7:D enak agda3 wa7ed f masr
a2olak mbda2ak ya ramymasr om el donia, Microsoft om el software w el hardware 5lehom ynf3ook ba2a:D

Rehab Mostafa | April 11, 2007 at 11:54 PM

->@Howida
انتي عارفه رأيي في المبدأ ده اني أعمل خير وماستناش مقابل بس ماحبش ان المقابل يكون بالشر وخلي بالك ان ده مبدأ عماد وانتي وأنا :)
* وحكاية الاعتراف بالغلط دي طبعاً صح لأنه نوع من أنواع الصراحه وانتي عارفه رأيي في الصراحه
وكمان حكاية مصارحة الصديق بعيوبه برضه نوع من الصراحه
* موضوع الهدف ده بقى له علاقه بالظروف اللي انتي مؤمنه انك تتحكمي في الظروف وماتخليهاش تتحكم فيكي
وأخيراً ربنا يخليكي ليه :$:$

Rehab Mostafa | April 12, 2007 at 12:15 AM

_@Ramy
neset a2olak 7agat :D
1-msh kol ely 2olto moktne3a beh da mograd r2yee f mbade2 3rfaha:D zay فاقد الشئ لا يعطيه:
mana 2olt eno msh dyman(BEL)
2-3esh nadl tmoot mstoor:D 2oltlak lola eny 3rfak kont 2olt 3leek nadl nadl ya3ny:D
3-إذا أردت الجبل إراده حقيقيه آتى هو إليك(الإراده فضيلة الفضائل)::
msh fhem wala msh moktne3 :-?
law msh fhm hoa m3nah enak law 3ndak erada bgd mfesh 7aga esmaha most7eel

--->(BEL) hb2a awrehalak 3ala el msn(tenek)emotic thdeed :D

Ramy Mahrous | April 12, 2007 at 1:08 AM

gad3 :|:| !!!!!!!!!!
meen 2al kda :D
laa ya bnty Microsoft dih 3ndy mn a7b wy agml el ashya2 :D
wy MASR EGYPT fo2 ay 7ad
dih dmy wy torbha ro7y ana b3sh2 masr zay ma b3sh2 a3'la 7aga 3ndy fy 7yaty :$

Anonymous | April 12, 2007 at 5:18 PM

ba7trm feek ya rami 7obk lel bld b2mana (Y)
fi mabd2 mohem gdn el mafrood no2mn beeh .. in mafesh 3'erna ye2dr yesl7 el bld ... we msh sa7 ink teloom ink 3aesh fi masr ...el mafrood tebtdi te7awl te5li el bld di a7sn bld fil donya and if fashlt ..yeb2a yekfeek shrf el m7awla
twlt fil comment :$

Rehab Mostafa | April 12, 2007 at 10:37 PM

->@Ramy & 3mad
belnsba leek ya ramy 2oltlak 5lehom ynf3ok:D bas ana f3lan 3ala r2y 3mad b7trem feek enak mo2men b masr awee w bt7baha aweee w momken tkon most3ed t3mel ay 7aga 3lshanha w da ba2a dleel enak gadaaa3:D w hoa el mtlob esbato(tenek)shoft ba2a enak gada3
w enta ya 3mad 3dy el beet betak matwltesh wala 7aga:)

Nesma Mostafa | April 16, 2007 at 7:00 PM

hiii :D
sry for late 2nty 3rfa b2a

انا مقتنعه ان كل انسان بيجي الدنيا بيبقي من جواه كويس يعني بيحب الخير وبيكره الشر وكل الصفات ديه بس الناس لما بتبدا تتعامل مع بعض كل واحد ممكن يكتشف ان مثلا لانه طيب في ناس بتستغله وده بيئذيه فبيلاقي ان لازم يتغير ويعامل الناس زي ما بيعاملوه حد تاني شاف انه لما بيقول الحق في اي موقف بيكون رد الفعل مؤذي ليه فاكيد هيقول لنفسه المره الجايه هقوله بطريقه افضل وشويه شويه الطريقه تتحسن لحد ما يتقلب نفاق
وحاجات كتير علي نفس الاسلوب ده فلو تخيلنا ان كل واحد تمسك بكل حاجه كانت فيه اصلا بغض النظر عن رد فعل الناس او بمعني ادق يتمسك بمبادئه مش انا كويس مع الكويس ووحش مع الوحش او انا طيب مع اللي يستاهل وشرير مع اللي عاوز يئذيني يعني المبادئ لا تتجزا انا بعتبره المبدا اللي لو اتمسكتي بيه هتبقي اتمسكتي بكل مبادءك
بغض النظر المبادئ ديه في نظر الناس صح ولا لأ لان المبدا ده حاجه خاصه بكل انسان
وحتي الناس اللي معترضه علي المبدا ده هتلاقيها بتفضل تتعامل مع انسان عنده مبادئ ومش بيغيرها ابدا حتي لو هيا نفسها مش كده لانك بتبقي ضامنه انه مهما حصل مش هتتصدمي في الشخص ده لانه ببساطه مش هيتغير ومش هتلاقي في يوم رد فعل غير اللي كنتي متوقعاه منه مهما كانت الضغوط عليه او ظروفه
انا بحس ان المبادئ بترسم طريق واحد الانسان بيمشي فيه طول عمره سواء الدنيا اتغيرت حواليه او زي ما هي هو مش هيمشي في طريق غير الطريق ده وهي فعلا حاجه صعبه فاللي بيقدر مش يغير مبادئه ابدا بيكون انسان رائع جدا

Rehab Mostafa | April 16, 2007 at 7:57 PM

->@Nesma
*first:bgd thnx 3ala ur comment
second:
بجد كلامك كويس أوي والحمد لله اني متمسكه بمبدأ :المبادئ لا تتجزء علشان هو أصل المبادئ كلها رغم اني مش انسانه رائعه ولاحاجه وكل انسان ضعيف وممكن ضعفه يخليه يجزء المبادئ حسب الظروف بس المهم ان الانسان يحاول يتمسك بيها زي مانتي قولتي كده
ربنا يكرمك :)

Amal Hussein | April 28, 2007 at 10:37 PM

انا عندي فكرة حلوة , انا هقول كل واحد من اصحابي اللي علطول بيقولي الكلمة دي او اللي علطول ماشي فعلا عليها بس مش هشرد حد متخافوش :P علشان هي كلها مبادئ حلوة اصلا انما لو بايدي هما عارفيييييييين :P

المبادئ لا تتجزء ::

دي ميران غانية عن التعريف علطول الكلمة دي لازقة فيها بغرا علشان هي بتتعامل فعلا بيها مبتحبش حد يعمل عكسها ..

أعمل لحياتك كأنك تعيش أبدا وأعمل لأخرتك كأنك تموت غدا :

نهلة ضياء بردك غانية عن التعريف ودا لانها علطول بتنصحني بالصح اللي ساعات الواحد بيقول انا مالي ومش ناصح حد لاني ممكن اسمعلي كلمتين هي بجد اتعدت النقطة دي ودي حاجة جميلة اوي فيها بجد

فاقد الشئ لا يعطيه : مش جايي في بالي ليها حد بجد .. بس زيي مارحاب قالت هي مش شرط صحتها فعلا

الموت من أجل الصديق أفضل من العيش بدونه:

دي اول اما قرتها افتكرت البشمهندسة منار معرفش ليه مع انها تفرح اوي لو شافتنا مولعين كدا قدمها :P:P بس فكرتني بيها بجد علشان هي بتضايق اوي اوي لو واحدة صحبتها ندلت معاها في معاد او كدا ودا لانها هي فعلا علطول مهتمة بالموضوع دا ويمكن انا اللي طوالي بندل معاها يعني بس محدش يقولها :(

بالجهد والصبر والمثابره نصل لنجاحات عديده:

تصدقه ان المبدا دا مش بيفكرني بحد خالص الواحد كان حقته طنشه ومكتبهوش وانتو مكنتوش هتخدو بالكم :S


أنا ومن بعدي الطوفان:: الناس دي وحشة ملناش دعوة بيها لان عادتا كلنا بنبقي بعد الطوفان اصلا ومحدش بيطلع سليم الحمد لله


أطلب الموت توهب لك الحياه: دا بقي بيفكرني بيا انا وجيهان بذات قبل الامتحان اقولها بصي يا جيهان احنا داخلين مش هامننا مش عاوزين درجات قولي لنفسك كدا وهي تقولي يا امل كل مرة بتسقطيني بلاش وربنا وانا اقولها قولي بس احنا لو دخلنا ومش هاممنا هنحل حلو وهنجيب درجة حلوة وانا هوريكي وفعلا .. بنجيب درجة منيلة :S
الحمد لله يعني المبدا صح ومية مية :S:S


غذوني بالأحلام وشاهدوا بعد ذلك كيف تؤتي المستحيلات:

دا انا ممكن اقول جيهان لان هي عطول بتحلم بحاجات كبيرة اوي وهي فعلا طموحة جدا لدرجة تحسسك انها متهورة ومجنونة وان استحالة دا يحصل علي الرغم انها بتبقي مصدقة تماما انها تقدر تعمله وانه ممكن يحصل حتي لو اتكتب تحت كلمت مستحيل ودي حاجة جميلة فيها بجد مع انها ساعات بتجننييييييييي بيها وبتسرح زيادة عن اللزوم يعني هتجنني قريب .. ربنا يستر عليا انا وميران منها

** اخر حاجة بقي انا الصراحة معنديش مبدا اقوله بس يعني نفكر نقول اي حاجة زييي

خير الكلام ما قل ودل :: علشان انا بعاني منها بجد بلاقي ناس كدا تتكلم كتير كتير ونفس الكلام داخل جوا لووب وبيبقي نفسي اطلع بحاجة بس مبعرفش بس مش هقول المرادي مين هما :P

انا اسفة اني رغيت كتير بجد

Sperato ;)

Amal Hussein | April 28, 2007 at 10:57 PM

انا نسيت اعلق علي حاجة في كلام نسمة كلامك حلو بجد , بس لو فكرتي كدا احنا فعلا اتخلقنا مفيناش شر خالص طب السؤال دلوقتي فين مصدر الشر جوانا وجايلنا منين وليه هتلافي الاجابة هي الشيطان ولو دورتي وبصيتي كدا زمااااااااااااان ايام ادم وحوا هتلاقينا احنا كنا فعلا كويسيين ومفيش شر بس الشيطان لما اتزرع في نفوسنا واحتل عقولنا بدانا نختلف وبدا الشر يختلف من واحد للتاني من اللي بيحاول يتغلب عليه ومش قادر ومن اللي ساب نفسه للتيار واستسلم ومن الانسان الكويس اللي بيعمل اي حاجة علشان يقدر يبعده عنه .. احنا كويسين فعلا ومفيناش شر صح بس فيه مصدر للشر ربنا جعله فينا واحنا المفروض نتغلب عليه , علشان كدا كان الحل هو الايمان بالعقيدة مهما اختلفت نوعها كل الاديان السماوية مبينيه علي قاعدة واحدة ومبادئها هي الارشاد والهداية للطريق الصح .. ودا اساس مبادئنا والوسيلة الوحيدة اللي مش بس بتحافظ عليها لا دي كمان بتنميها وتكبرها وتخلقلنا مبادئ جديدة تبني شخصية سليمة وناجحة دايما .. وعلي الرغم ان انا بشوف ناس ملهاش ديانة اصلا وبيدعو ان ليهم مبادئ بس بتكون المبادئ دي ملهاش اي اساس وتحسي انها تايهه ومتشتته وملهاش اساس زيي مايجبلك بيبر واحد كتبها ومتعرفيش نجح انه ينفذها ولا لا تحت التجربة وياعالم وعن بيبر تانية نتايجها مؤكدة ومبنيه علي اساس وعلم ومنطقية جدا وميت واحد قبلك فكرو فيها واتبعوها ونجحو فعلا اكيد فيه فرق !!!

معلش انا رغيت تاني محدش يضرب

Sperato :p

Rehab Mostafa | April 30, 2007 at 12:28 AM

->@ Amal
فكره حلوه بجد (Y)
بس لاتعليق على الناس المحترمه دي يا باشا بتوع المبادئ الصح دي
أما عن مبدئك بقى

خير الكلام ما قل ودل :: علشان انا بعاني منها بجد بلاقي ناس كدا تتكلم كتير كتير ونفس الكلام داخل جوا لووب وبيبقي نفسي اطلع بحاجة بس مبعرفش بس مش هقول المرادي مين هما

بجد أنا بعاني اوييييييييييي من الناس دي ومش بحب الناس اللي تفضل ترغي ف كلام ممكن يتقال في كلمتين حتى لما حد بيشرحي حاجه بكون عايزاه يجيب من الاخر :@
عالم رغايه
زيك كده :D:D:D
لا والله ماتصدقيش انا بهزر
أما بقى عن تعليقك على نسمه ايه يا باشا الكلام الكبير الجامد ده
(Y) ربنا يكرمك يارب
أما عن الاطاله ماتخفيش عيب عليكي ماحدش يقدر يمد ايده عليكي وانا لسه على وش الدنيا انتي عارفاني :$:$:$:$
بس المهم ان اطالتك بفايده (Y)
والبيت بيتك يابنتي طولي براحتــــــــك بس مش اوي يعني :$

Post a Comment

قول رأيك