اللهم لا اعتراض

أولاً مبروك وألف مليون مبرووووووووك للناس الامتياز والجيد جداً والجيد والمقبول ولكل الناس اللي نجحت والله من قلبي ألف مبروووووووووووووووووووووووك

احسبوا كده معايا
18 mn 100 - 11 mn 30 midterm = 7 mn 70 final !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ya3ny 11 mn 30 + 7 mn 70 = 18 mn 100 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ومش عايزني أقول حسبي الله ونعم الوكيل
على فكره بقى أنا أجزم (مش هقول أقسم) ان الدراسه وعموماً الحياه 99% منها حــــــــــــــــــــــــــــــــــظـ
كلام الاربع سنين كله هقوله دلوقتي من سنه أولى أنا داخله الكليه والحمد لله عارفه اني قدها لما جبت جيد في الترم الأول زعلت كنت متوقعه أكتر من كده الترم التاني بقى :: 42 من 100 في الفيزياء اللي انا بحبها جداً وكنت بذاكرها باستمرار وبشرحها والناس بتصور مني المحاضرات ونجحوا بمذاكرة محاضراتي وشرحي ليهم واللي انا جايبه في فيزياء ثانوي 50 من 50 فيها قولت ازاي وليه والحمد لله على كل شيء وعدت روحت تانيه وانا معايا كده ايه !! فيزياء .... نيجي لسنه تانيه وبنفس الدرجات العجيبه دي خدت من تانيه الترم الاول تفاضل وتكامل وطلعت تالته معايا ايه يا ولاد !!! لأ مش تفاضل وتكامل بس وفيزياء كمان...... تالته بقى وياسيدي على تالته بنفس الدرجات الخياليه دي طلعت من تالته الترم الأول معايا (Architecture)
وكمان تفاضل وتكامل ماكنتش برضه لسه نجحت فيها .... الترم التاني بقى عديت من الفيزياء ومع ناس كانوا لسه معايا برضه في المآساه دي
كده أنا في رابعه الترم الأول تفاضل وتكامل و بناء هيكلي (تقريباً ده اسمها بالعربي)ا وسبحان الله لأول مره فرحت وربنا كرمني وعديت من كل دووول في الترم الأول الحمد لله شربت حاجه اسمها فيزياء 3 مرات امتحنها و التفاضل كمان 3 مرات وبناء هيكلي دي مرتين
بعد كده النكسه بتاعة 18 من 100 يـــــــــــــــا فــــــــــــرحــــــــــــتـــــــــــــــي
مش عارفه ده سوء حظ ولا غباء من الأخرين بس أنا بقول 99.9% سوء حظ
والله أنا مش معترضه على قضاء ربنا وطبعاً - عسى أن تكرهوا شيئاً وهو خير لكم- ربنا مش بيعمل أيييييييييييييى حاجه وحشه
بس حبيت أفضفض وأقول للناس اللي يشوف هم غيره يهون عليه همه وان 99% من الدنيا دي حظ مش شطاره ولا ذكاء .............ا
بس ياريت بعد كده الناس ماتبقاش وهي خارجه من امتحان تقول ماحلتش وتكدب مافيش داعي يعني وياريت كمان الناس ماتحقدش لما حد مثلاً يجيب درجه كويسه في الميدترم ولا ينجح في 7 مواد مره واحده (زيي كده في الترم الأول) ياريت شوية صدق وصراحه وحب الخير للغير وعدم حقد وصفاء قلوب والله يا جماعه الكلام ده مش موجه لشخص بعينه ده لأي حد ولو عايزه أقوله لحد معين مش هيهمني وهقولها في وشه
الحمد لله على كل شيء والحمد لله الذي لا يحمد على مكروه سواه على فكره أنا مانزلتش دمعه واحده على الماده دي غير ما الناس توقعت لأني أصلاً دموعي قريبه جداً بس يمكن علشان خدت على كده أو علشان عارفه ان اللي اداها واللي صححها مش دكتور ويمكن كمان علشان حمدت ربنا انه بيخلص ذنوبي في الدنيا بصراحه مش عارفه السبب

حاجه أخيره بس مهمه أوييييييييييى بجد المفروض يبقى ليها بوست خاص بجد أنا بشكر عمرو غنيم جداً جداً جداً بجد رجل محترم وماكنش مخلينا عايزين حاجه وأي أسئله ع الميل جروب كان بيرد عليها من غير حتى ما نطلب منه وصديق وأخ لينا كلنا ومش بيبخل علينا ولا بمعلومه ولا بوقته
وكمان أحمد عمرو بجد انسان محترم جداً جداً ومش بيبخل بوقته ومعلومته على أي حد بجد الناس دي واللي زيهم ربنا يكرمهم في صحتم وشغلهم وحياتم وربنا يبارك لهم في وقتهم ويحققوا اللي بيتمنوه يارب

6 comment(s):

Anonymous | July 23, 2007 at 4:01 AM

معلش ...انا عندي
تعليق كبير شويتين
بس نفسي اقوله من زمان
اولا بالنسبه لحوار الكرة و البغض من دكتور حسام .
دا طبيعي كل واحد منا في الدفعه لان اللي عملوا دمر ناس كتير . بس انا بحزن لما بلاقي حد بيتكم علي مسلم زيه ولو فيه مشكله بالشكل دا .
حاولي ان تكوني انت الاحسن .
انت الافضل .
من خلال دعوه للتسامح و الصفح
فإن الصفح دليل علي القوه و هي صفه ربانيه .
1- عمرك كله تدعين الله أن يغفر لك .. لقد أتتك المغفرة فلا ترديها !... قال الله تعالى:{ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ } فاصفحي أخية رجاء أن يغفر لك الغفور الرحيم ...

2- افعلي ذلك لوجه الله ... واقهري أول أعدائك الشيطان ... فإن عفوك عمن أساء إليك يؤلمه أشد الإيلام لما يترتب على فعلك هذا من الأجر العظيم جداً ... جداً . قال تعالى : { فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ } .

3- العفو هو طريقك إلى .. "الحظ العظيم " ...
قال الله تعالى : { وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ * وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ } . " أي ادفع السيئة إذا جاءتك من المسيء بأحسن ما يمكن دفعهاً به الحسنات ومنه مقابلة الإساءة بالإحسان والذنب بالعفو ، والغضب بالصبر ، والإغضاء عن الهفوات ، والاحتمال للمكروهات .

4- احتسبي ثواب الإقتداء بالله سبحانه ، " والعفو صفة من صفات الله وهو الذي يتجاوز عن المعاصي ، وحظ العبد من ذلك لا يخفى وهو أن يعفو عن كل من ظلمه بل يحسن إليه كما يرى الله محسنا في الدنيا إلى العصاة غير معاجل لهم بالعقوبة " . قال الله تعالى : { إِن تُبْدُواْ خَيْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُواْ عَن سُوَءٍ فَإِنَّ اللّهَ كَانَ عَفُوًّا قَدِيرًا } . { فَإِنَّ اللّهَ كَانَ عَفُوًّا } عن عباده { قَدِيرًا} على الانتقام منهم بما كسبت أيديهم فاقتدوا به سبحانه فإنه يعفو مع القدرة " .

5- أجر الإقتداء بالنبي صلى الله عليه وسلم ، والأنبياء جميعاً في عفوهم عمن ظلموهم وأساءوا إليهم مع قدرتهم عليهم .. فهؤلاء خيرة البشر يتركون العقوبة لوجه الله ! ... فمن نحن حتى نتعالى عن العفو ونعتبره ذلة ومهانة في حقنا ؟! .. طبعا هذا إذا كان العفو في مكانه المناسب .

6- أن يحبك الله وهذه من أغلى الأماني ...
قال الله تعالى : { فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ } ومن أحبه الله أحبته الملائكة وأحبه الناس ...

7- احتسبي أن يزيدك الله عزاً ورفعة , إما في الدنيا وإما في الآخرة أو فيهما معا ...
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " وما زاد الله عبدا بعفوا إلا عزا ، وما تواضع أحد لله إلا رفعه الله " رواه مسلم .

============================

تاني حاجه كنت عايز اعلق عليها
هي ان اذكرك بعض الكلمات ..
من ديننا الحنيف في مواجهه البلاء


اولا

البلاء دا قدر و لازم نرضا بيه امام الله عز و جل . لانه احد اركان الايمان .
فقد أخبر بها الرسول - صلى الله عليه وسلم- عندما سأله جبريل عن الإيمان فقال: "أن تؤمن بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الآخر وأن تؤمن بالقدر خيره وشره ".

ثانيا

ومش معني وجود البلاء او المرض علي فرد في الدنيا ان الله لا يحبه ؛ بل علي النقيض تماما ....فالله سبحانه و تعالي من الممكن انه يكون عامل كدا لتكفير ذنب عن فلان .
قال تعالى: (وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ) [الشورى:30].
فالبلاء لتطهير النفس و القلوب الي بنعمله .

ثالثا

و قال تعالى: (الم أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا يُفْتَنُونَ) [العنكبوت:1-2].
و الايه دي بتدل ان ان البلاء او يكون اختبار من الله علشان يميز درجه ايمان كل فرد ؛ فالايمان درجات .
!!!

رابعا

في الحديث الشريف للرسول صلي الله عليه و سلم "أشد الناس بلاء الأنبياء، ثم الصالحون، ثم الأمثل فالأمثل، يبتلى الرجل على حسب دينه، فإن كان في دينه صلباً اشتد به بلاؤه، وإن كان في دينه رقة ابتلي على قدر دينه، فما يبرح البلاء بالعبد حتى يتركه يمشي على الأرض وما عليه خطيئة" أخرجه الإمام أحمد وغيره، وصححه الألباني.
اظن معناه واضح و لا و مفيهوش غموض . فان الابتلاء علي قدر الايمان . فالله يحب صوت العبد المؤمن التقي النقي و يسمعه و هو ينادي ربه فيباهي الله سبحانه وتعالى به الملائكه . ليظهر عظمه الخلق انا يعني المخيرين امام الملائكه المسيرين .

خامسا

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله خير، إن أصابته سراء شكر، فكان خيرا له، وإن أصابته ضراء صبر، فكان خيراً له"
هكذا تري ان كل شئ مقدر الانسان هو خير له . المصيبه خير له . البلاء خير له . كل شئ حتي العباده و الشكر .
فأهم شئ يميز الانسان و يظهر مدي ايمانه و مدي ارتباطه بربه ؛ يظهر قد ايه الواحد فينا راضي بقضاء ربنا هو
الصبر و الشكر
ففي الصبر و الشكر علاج نفسي رهيب ينقي و يطهر الانسان من كل ضر و فاسد تتسامي فيه علاقه الخلق بالخالق .

العلاج

قال تعالى: (وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ) [الأنبياء:83].
هكذا تري سيدنا ايوب الذي ابتلي بما لا يطيقه بشر و لرغم ذلك لم يزيد سيدنا ايوب الا الدعاء و التضرع لله لم يقوم كما يفعل البعض هذه الايام بالعصيان و الاعتراض و التمرد .

وقال عز وجل: (وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ) [الأنبياء:87].
سيدنا يونس الذي لم يقنط من رحمه الله دعي ربه في الظلمات ..... هو في لحظات يائسه وممزوجه بإحباط لم ينسي الخلاق .

وقال تعالى: (وَزَكَرِيَّا إِذْ نَادَى رَبَّهُ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً وَأَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ) [الأنبياء:89].
و سيدنا زكريا الذي رزقه بامرأه الله عاقر لا تلد و قد جار عليه شيبه . لم ييئس من مناجاه الله في لحظات كما نسميها في عصرنا المستحيل . هكذا كانت الاخلاق و هذه هي القدوه الحسنه فلا مستحيل علي الله .... حتي و ان كنت ترى ذلك ....ادعي ربك بما تشاء و وقت ما تشاء و اينما تشاء فمن غيره يسمعك و هو مجيب الدعاء ؛ من الذي انقذ الرسول اذا هما (ابي بكر رضي الله عنه) في الغار !!!!!!!!!!!

النهايه الدعاء و الصبر و الشكر:

قال شيخ الإسلام ابن تيمية: الدعاء سبب يدفع البلاء، فإذا كان أقوى منه دفعه، وإذا كان سبب البلاء أقوى لم يدفعه، لكن يخففه ويضعفه.

Ramy Mahrous | July 26, 2007 at 7:14 AM

@Anonymous
مبروك لرحاب
معلش انا هرد بدالك
با استاذ لما يكون الموضوع متعلق بمستقبلك. لا في حسابات تانيه هو المسلم ده ملاك؟؟؟؟
متقلش واحد مشيلني الماده و كمان فالسنه الي خلاص عاوز اطلع فيها من الكليه وتقولي المسلم والمسلم ومسلم زيه اه بس
في حاجات الواحد بيقدرش يسامح فيها حد او ينسي بسهوله
حد اذاك في دينك في عرضك في اهلك في مستقبلك اكيد الحاجات ده مشتركه مابينا وبتيجي حاجات بعد كده ممكن نختلف فيها
والله يارحاب متفهمنيش غلط فالحته ده
تعرف حضرتك ان ممكن دور سبتمبر في ماده زي ديه يأثر عليها لما تقدم فش شركه اذا كانت الشركه بتعترف بالشهادات والحوارات ديه
يعني خنق عليها فالكليه وارفها لما طلعت منها
وكمان تقدر تقول اه موقف النبي صلى الله عليه وسلم من الرجل الذي قتل عمه سيدنا حمزه بعدما اسلم؟؟؟؟!!! اخده بالحضن ؟؟

david santos | August 5, 2007 at 12:38 AM

In your name: Allah

Rehab Mostafa | August 6, 2007 at 11:44 PM

@ Anonymous and Ramy
أولاً أنا أسفه على التأخييييير علشان كنت مسافره
ثانياً :: ا
الحمد لله الذي لا يحمد على مكروه سواه والله أنا معترفه ان ده كله اختبار من ربنا الحمد لله بس من حقي اني احزن على مستقبلي وأخاف عليه ومن حقي اني أحس اني مظلومه وان فيه ناس ظالمه
مش معنى انه مسلم انه مايكونش ظالم للأسف في ناس بتكون عار على الاسلام
أنا مش هقول أكتر من كده وكفايه رامي ربنا يخليه رد عني ونعم الرد
شكراً يارامي والله يبارك فيك

نوران محمد ابراهيم | August 21, 2007 at 2:33 PM

قضاء الله خير
ربنا يعوضك خير يا جميلة
طمنينا عليكي

Rehab Mostafa | September 2, 2007 at 2:32 AM

->@ Noran
ربنا يخليكي يارب
أنا موجوده أهو بس النت كان فاصل شهر بس :)

Post a Comment

قول رأيك