في يوم في شهر في سنه!!!!!ا

بتاريخ 29 -10
زمان كنت دايماً اسمع ان من علامات القيامه ان السنه تعدي زي الشهر والشهر اسبوع والاسبوع يوم واليوم ساعه وهكذا

زمان برضه كان اليوم بيعدي بسرعه مش زمان اوي يعني من 4 سنين بس.. لما كنت في ثانوي يعني... بس الفرق اني لما كنت بفكر انا عملت ايه في اليوم ده أو انجزت ايه كنت بلاقي نفسي عملت كتيير اوييي وكنت دايماً بقول اليوم بيعدي بسرعه أه بس لو حسبنا احنا بنعمل فيه ايه هنطلع بحاجات كتيير

زمان أكتر كان اليوم والساعه فيها بركه ... بجد كان فيها بركه .... أنا مش عارفه ايه اللي حصل
يمكن علشان رتم حياتنا بقى سريع !!!! بس لو ده كان سبب يبقى النتيجه في صالحنا ان اليوم طويل لأننا بنعمل حاجات كتير بسرعه
ولا ده احساسي انا لوحدي علشان كنت بقدر أعمل اكتر من حاجتين في نفس الوقت بمنتهى التركيز !!!!!! وعلشان كده كنت بحس ان اليوم اقدر اعمل فيه حاجات كتير.... الله يرحم أيام زمان

كنا بنقول يااااه احنا فييين وسنة 2000 فين وكانت الناس مش متوقعه ان 2000 هتيجي بعدها جيه احتفال الالفيه واتفرجت عليه وانا مستغربه وكنا بنقول لما كانت تيجي اعلانات 2010 ياااااااااااه يامين يعيش .. فوجئنا لقينا فاضل عليها سنتين وشويه !!!!
أنا عن نفسي ماحستش بالاربع سنين بتوع الكلية الا طبعاً أيام المشاريع والصراعات وشمردن لكن غير كده لما بفكر بلاقي انهم عدوا في لمح البصر حاسه ان الزمن نط بينا .........
طول عمري عارفه ان اللحظات الحلوه بتعدي بسرعه والايام اللي فيها حزن بتعدي علينا ببطء وبيكون حملها تقيل أوييييي ..... أنا قربت يجيلي لا مبالاه علشان عرفت ان كله بيعدي بسرعه قربت مازعلش علشان عارفه اني هنسي اللي حصل في دوامة الأيام اللي احنا متاخدين فيها ........

زمان برضه لحد ثانوي كنت بذاكر في اليوم 5 ساعات بسسسسس وده كان اقصى وقت ليه لما أقول اني قطعت نفسي مذاكره بس كانت الساعه بثمنها بجد يعني كان ممكن أخلص ماده في ساعه بمنتهى التركيز وكنت بسمع جنب المذاكره وخصوصاً الرياضه أغاني وكنت بقرأ كتب كتير خارج الدراسه وكنت بحفظ قرأن كــــــــــــــــل ده في يوم واحد بس دلوقتي مش عارفه اعمل حاجتين اتنين بس من دول ...... الله يرحم أيام زمان
لكن دلوقتي مجرد ما افتح الكمبيوتر الاقي الساعه بتجري بطريقه مش معقوله أنا نزلت برنامج الى صلاتي مخصوص علشان كنت بقعد على الجهاز مش حاسه بالوقت ولا حاسه بحاجه حوليه خالص وكان ممكن افتكر الفرض قبل الفرض اللي بعده بحاجه بسيطه بتخنق أوييي نزلته علشان احس بالوقت ..... هو أنا بس اللي كده ولا كل الناس؟؟!!!ا

كنت زمان بفكر ....... ده أنا لما اكبر هعمل وهعمل وهعمل ... دلوقتي صعب اني احقق حاجه بفكر فيها مش عارفه ليه يمكن علشان لمست الواقع واتصدمت بيه زي مابيقولوا ..... يااااااااااااااااه على الرومانسيه اللي كنت فيها والنشاط وماكنتش بنام تقريباً وكنت سعيده جداً جداً رغم ان دايماً الرومانسيه مصحوبه بالشجن لكن كنت حابه نفسي على كده ..... كنت بتحسد على رومانسيتي دي لكن دلوقتي حسيت ان كل حاجه في الدنيا كلام فاضي والمشاعر مش عند كل الناس حسيت اني غبيه في تعاملي مع الناس غبيه اوييييييييييييييي اني بحب الناس وبتعامل معاهم بمنتهى التلقائيه ..................... ماعلينا ... أنا عارفه اني دخلت في حوارات كتير أوي بس لما بقارن الزمن دلوقتي بزمان بحس اني مفتقده حاجات كتيير اهمها اني احس بنفسي نفسي بالنسبه لي هي احساسي بنفسي .... ولا حد فاهم حاجه

كنت دايماً بقول ان الدنيا مش هي السبب ان الناس تنسى بعض وكنت بعاهد نفسي اني افضل مع اصحابي وان الدنيا عمري ما هتاخدني منهم ولحد دلوقتي فعلاً لسه مع اصحابي اللي كانوا معايا في ابتدائي واعدادي وثانوي ... و اصحاب الكليه مش كلهم بصراحه لأني لقيت من بعضهم برود ولا مبالاه تخليني مش عايزه اعرفهم مش كلهم طبعاً في ناس بصراحه ربنا يكرمهم وفي ناس ماتوقعتش خاااااااااااااااالص انهم يسألوا عليه لقتهم بيسألوا وفي ناس لما بسأل عليهم واكلمهم بينفضوا أااااااااااااااخر تنفيض ...... يعيني عليكي يا طيبه

كان المفروض اسمي البوست ده .... حاجات كتير اتغيرت
ماعلش ماكنش قصدي اضايقكم :$:$:$:$:$:$:$:$ا

نعيب زماننا والعيب فينا..............وما لزماننا عيب سوانا
ونهجو ذا الزمان بغير ذنب.....ولو نطق الزمان لنا هجانا
وليس الذئب ياكل لحم ذئب....وياكل بعضنا بعضا عيانا

21 Ways to Add More Hours to the Day .. by Hossam M.Sadek

**************************************************************

17 comment(s):

Ahmed Mubarak | October 31, 2007 at 1:55 AM

البوست دة مليان قوي بـحجات كتير ..بس انا هعلق على حاجة الي أظن ممكن يحصل منها الاستفادة العامة..
بالنسبة للوقت..الوقت هوا هوا..بدليل ان الساعة ماشية بنفس معدلها..يعني محدش لقى مثلا الساعة 5 في عز الظهر..انا مش بهزر..والي فاكر اني بهزر احب اقولوة ان قبل اكتر من مئة مليون سنه كان اليوم 21 ساعة!!..يعني الوقت زاد مش قل..طب ايه الي حصل؟؟..الي حصل اكتر من حاجة..أولها ان التكنولوجيا الي في العصر الحديث عملت حاجة كانت موجودة وبتزيد ومحدش كان واخد باله منها..ولسه العلماء واخدين بالهم منها قريب..الي هيا حتة
(اللاوعي عند الانسان)
في الواقع لما كان الواحد بيسافر على جمل كان بيحس بمشقة السفر وبيحس بالوقت ثانية بثنية..بعكس الي بيركب ميكروباص وحاطط الـ إم بي 3 في ودنوة ..ومقضي وقتوة..عمم على كل حاجة..الي بيكتب بقلم جاف..والي كان بيتبهدل بالريشة والحبر..
الواقع سهوله الحياه لغت احساسنا بالوقت..ولغت حجات كتير كنا حتى احنا بنحس بيها واحنا صغيرين..زي الكومبيوتر مثلا..بنعمل بحث وننجز..ايام الثانوي لو حبيت اعرف كلمة اجنبية بطلع المكتبة وبفتكر كل حاجة عانيت منها لغاية ما لقيت الكتاب ودورت على الكلمة..
وفي الواقع اصبحت حكابه اللاوعي بتستخدم في أغراض تجاريه؟؟ودية من الحجات العجيبة الي عرفتها..ان الناس الي بتشوف فيلم ..ممكن يتحط في وسط الفيلم بطريقة معينة في وسط الفرامز صورة لمنتج معين ..العين متشفهوش وترسلوة للمخ كانوة صورة في وسط الفلم عارضة..ولكن بيحس بيها المخ ويفكر فيها الانسان من غير ما يحس..الواقع احنا لغينا البركة بنفسنا..وكل شيء ليه مزاياة وعيوبوة..ودية من عيوب التكنولوجيا..وأكبر دليل لو الواحد حط جدول يعملوة ومليان قوي في يوم واحد هيعملوة واليوم هيكفي..بدليل مشاريع التخرج والي كان بيتعمل فيها بوقت قليل..
الموضوع طويل جدا..اسف على الاطاله

Anonymous | October 31, 2007 at 1:54 PM

المشكله مش فى الوقت المشكله ايقاع الحياه كل مدى ما بيبقا اسرع وبنحتاج نجرى علشان ننجز ونلحق با يقاع الحياه وفى عز الجرى ده مش بنحس بالوقت ولا بنحس بالى بيضيع وببقع مننا واحنا بنجرى
بالنسبه للجزئيه الاولى وانى قصر الوقت علامه من علامات القيامه انا قريت حديث بنفس المعنى عن الرسول عليه الصلاه والسلام بس مش فاكره بصراحه

Anonymous | October 31, 2007 at 11:03 PM

bossy howa today tab3an fara2 keteer 3an zamaan 3ashan ba2a fi 7agat keteeeeeeeeeeer tedya3 el wa2t we mat7`lkeesh te7esy bl wa2t
zay el el computer masalan ana 3andy 3l 2a2l 50 movies 3aleeh da 3`er el chat elly beydya3 wa2t ad keda da 3`eer el browsing..etc we kaman el dish we kemyet el channels elly 3aleeh + el mobile we el sms we keda we 7agat tanya keteeeer kol el 7agat di bet7`ly el wa2t ye3ady 3ala tool bas garaby to3ody shewaya keda mn 3`eer computer wala mobile wala tv wala ay 7aga gededa hatla2y el yoom mish bey3ady asasan bas kefaya keda:D
Mohamed magdy
Moh.34@hotmail.com :P

Anonymous | November 1, 2007 at 3:01 AM

ana ha2olk 3la 7aga kowysa
i think 3lshan a7na zman makonash bn7sb a7na bn3ml eh awee .ya3ni kona mashyeen bel ftra aktr ,saybnha le zerofa .. i think now bnfdl nefkr han3ml eh l7d ma el youm ye5ls we man3mlsh 7aga + tab3n klam mohammed magdi ana moktn3 beeh gdn .. bs bardo momken el youm ye5ls low masln karrna in a7na ne5rog we ne2abl as7abna ..ya3ni msh just el technology hea el sabb.
aktr7 3aleki zay ma mohammed 2lk kda garbi te3eshi fatra zay zman ayam ma konti tefla ..sheli kol 7aga 7aslt gededa , we erg3i le kol 7aga konti bt3mleha zman , i know in el modo3 msh sahl ,bs garbi we low el 7yaah di 3agbtk akeed hatstmri 3aleha . just 5odi krar ink terg3i zay zman , el fkra sahla , lakn el tanfiiz sa3b. low modo3 tesheli kol 7aga dah msh 3agbk , yeb2a 2lli el 7agat el gededa ..3eshi benzaam aktr ,7addi kol youm hat3mli eh le modet masln week ,we 7wli temshi 3la el 5ta di. i think hat3mli 7agat keteer gdn , bs 5odi el modo3 be seka we sor3a,ya3ni 3la r2i el shawesh 3atya " el akl besor3a wel 7rka besor3a wel klam besor3a" we mn 3andy ana b2a 5ali kman a5d el krarat besor3a .... ana ra3'ay gdn i know :D

Moataz | November 3, 2007 at 8:39 PM

انا اول مره ادخل البلوج بتاعتك يارحاب بس بجد حلوه ومواضيعك جميله بردوا
وبالنسبه للموضوع
انا تقريبا بعانى من نفس الموضوع دا
لما الاقى صحابى بتوع الجامعه لا سؤال ولا حاجه ولا حد بيهتم بحد الا كام واحد وانا عارفهم

ومش عارف كلامى صح او لا فى النقطة اللى جاية بس انا اتغيرت من ناحية معاملتى معاهم .. يعنى زى ما بقول اللى مش عاوز يعرفنى .. انا مش عاوزه اصلا .. دا بالنسبة لنقطة الصحاب

بالنسبة بقا لاحلام الواحد و تفكيره عموما .. انا كنت بفكر فى حاجات كتير جوايا و الواحد عندو رغبة انو يعملها بس الواقع تلاقيه قام داخل فى الخط ومغير الدنيا كلها .. لكن اهم حاجه انى بردوا حتى لو حاجه باظت بحاول اشوف غيرها .. والحياه هتستمر

وعندك حق فى حتة ان السنين بتجرى .. انا لغاية دلوقتى مش مصدق ان انا فى 2007 ..
السنين بتجرى بسرعه اوى اوى

وكمان الرومانسية الناس باقت شايفاها حاجه غلط او خياليه

يلا حسبنا الله ونعم الوكيل

اسف طولت بس يمكن الموضوع لمس حاجات كتير حاصله ليا

Rehab Mostafa | November 4, 2007 at 2:10 AM

->@ Ahmed Mubarak
معلش يا باشمهندس مليت البوست زياده شويه :$:$
أنا فعلاً أذكر اني سمعت موضوع ان اليوم كان 21 ساعه ده
بس اعتقد ان في اختلال في دورة الارض نفسها
والله عندك حق التكنولوجيا دي بتضيع وقت رهيب من غير مانحس بيه
مشكلتي بقى اني عمري مامشيت على جدول مع اني كنت بحترم الوقت جدااااااااً وكل دقيقه عندي كانت بثمنها وبيتعمل فيها حاجات كتير مش عايزه أٌقولك كانت حياتي ماشيه ازاي ... علشان كده مش بفكر في موضوع الجدول ده نهائياً بس بحترمه جداً طبعاً وبحترم الناس اللي تعرف تمشي عليه
فعلاً لو الناس جربت تعمل جدول مليان هتنجز فعلاً بس تحدد فيه عدد الساعات اللي هتعمل فيها كل حاجه علشان برضه ماتسرحش في حاجه واحده
مشروع التخرج بقى ده مالوش مثيل :D
ياسيدي الموضوع طويل طويل مش مشكله براحتك البلوج بلوجك ولا يهمك على الاطاله :)
وشكراً على الافاده ده بجد

Rehab Mostafa | November 4, 2007 at 2:17 AM

->@ رئيس جمهوريه نفسى
أولاً أهلاً بيك في أول زياره
ثانياً:ا
يمكن تكون فعلاً هي دي المشكله ... أنا حاسه بجد اني في سباق وصراع مع الزمن مش عارفه ألحقه ومش عارفه ليه أصلاً السباق ده علشان كده الوقت بيجري مش حاسه بيه.ا
ً أنا كمان مش عارفه الحديث للأسف:$

Rehab Mostafa | November 4, 2007 at 2:25 AM

->@ Mega
يعني التكنولوجيا برضه هي السبب
المشكله يا محمد ان ماحدش بقى يقدر يستغني عنها أصلاً .... على فكره أنا في الصيف بسافر مش باخد معايا كمبيوتر والموبايل مش بهتم اني اشوف مين اتصل ولا اتصل بحد والتليفزيون كمان مش بشوفه (طبعاً مش منفى بس أنا بقصد كل ده) وبجد اليوم بيعدي 24 ساعه بس الليل بيعدي بسرعه أوي غريبه جداً بس دي اللي بيحصل
شكراً ياباشمهندس وابقى مرن ايدك على العربي شويه :P
w msh lazem el mail :D 2oltlk 3la ely feha :D:P:P:P:P:D

Rehab Mostafa | November 4, 2007 at 2:40 AM

->@ nfs ely maytsmash :D
والله ممكن ... بس الغريبه انك مفتنع بكلامك محمد:-?

بجد الموضوع صعب جداً أصل مش هتسيب الدنيا تمشي وانت هتقف مكانك كده مانت مش هتعرف تتعامل ... بس فكرة النظام دي كويسه أويي وعلى فكره حسام كان كاتب موضوع عن اننا ازاي نزود ساعات اليوم موضوع كويس أوي
http://hossamsadik.blogspot.com/2007/09/21-ways-to-add-more-hours-to-day.html

حلوه الجمله دي :D:D:D
3la r2i el shawesh 3atya " el akl besor3a wel 7rka besor3a wel klam besor3a"

ولا رغاي ولا حاجه بس ياريت ترجع تكتب بالعربي علشان كلامك بيكون مفيد بصراحه بس الناس مش بتقراه علشان الفرانكو
:) سلام ياباشا

Rehab Mostafa | November 4, 2007 at 2:42 AM

->@ el maytsmash brdo
هحط اللينك بره على البوست أفضل بدل وجع الدماغ:D

Rehab Mostafa | November 4, 2007 at 2:55 AM

->@ moataz
أهلاً بيك منور البلوج ... الحمد لله ان المواضيع عجبتك :)
الدنيا بجد مشاغلها كتيير وماحدش بقى فاضي لحد بس مش كل الناس برضه يمكن احنا بنتخدع في اصحابنا مثلاً ولا حاجه
المفروض بس تحاول توصل العلاقه بينك وبين اصحابك مره واتنين وعشره لحد ماضميرك يرتاح من ناحيتهم بعد كده لو ماستجابوش وفضلوا زي ماهما يبقى انت صح اللي يبيعك بيعه انت حتحرق دمك على ايه

بجد أحلام الواحد اصتدمت بالواقع وجزء كبير منها راح ... بس المفروض ان الواحد مايحسش باليأس أو مايديش لليأس فرصه انه يدخل قلبه

ولا أنا كمان مصدقه ان 2008 على الابواب أنا كل احساسي اني لسه ف 2003 أصلاً :$

ماهي الرومانسيه كمان اصتدمت بالواقع وراحت هي كمان

فعلاً حسبنا الله ونعم الوكيل
ولا يهمك على الاطاله :)

Anonymous | November 4, 2007 at 3:38 PM

الاخت رحاب مصطفى الف شكار على توضيح الخطا الاملائى فى بوست تحت المطر وتم تصحيح البوست حبيت اجى اشكرك هنا بنفسى وحعيد الشكر فى الرد على التعليقات

3ala asm masr | November 5, 2007 at 12:53 AM

رحاب
أنا كمان بحس بنفس المشكله وكمان مش بحس أنى أنجزت حاجه أساسا
أما بقى للصحاب فأنا بجد خلاااااااااااااااااص حرمت أقول على واحده أنها صحبتى
شوفت منهم كتير أوى بصراحه
أخر حاجه كانوا بنتين أكتر من اخواتى وكنا بناكل مع بعض بين يوم وليله قرروا أنهم ميتكلموش معايا حتى السبب مقدرتش أعرفه
تحياتى

Rehab Mostafa | November 5, 2007 at 1:02 AM

->@ رئيس جمهوريه نفسى
على ايه بس الشكر لله:)
أنا لاقيت المعني مش واضح بس افتكرت انت فعلاً تقصد كده :)

Rehab Mostafa | November 5, 2007 at 1:07 AM

->@ 3ala asm masr
تقريباً كلنا عندنا نفس المشكله ماحدش بيحس انه عمل حاجه في يومه
والاصحاب بقى تقريباً الناس فقدت معنى كلمة صداقه بجد بس أنا احساسي ان البني آدم مايقدرش يعيش في الدنيا من غير صديق وللأسف معظم الناس تقدر تعيش من غير صديق مدام مش معاها معاه مصلحه بس مش كل الناس يعني لو دورنا واخترنا صح أكيد هنلاقي أصدقاء كويسين
شكراً على تعليقك :)

dreaming pocky | November 5, 2007 at 11:22 PM

ايه ده ؟؟؟؟ !!!!
ايه الكلام العبيط ده
ده انتى ياروبى ولا حد دخل بوجك وكتب من وراكى
انتى اخر واحده تتكلمى عن الوحده يارحاب بجد لانك (من غير حسد يعنى ) بتوصلى لقلوب الناس بسرعه كمان ليكى صداقات كتير وعادى ياستى منهم هيطلع كان تقضيه وقت او مصلحه انما اكيد الباقى لأ وده طبيعى مانا يعنى من الكليه دى كلها واربع سنين تقريبا مطلعتش الا ب 3 بجد اصحابى يعنى محصلش كل سنه واحده :D عادى عادى بس كمان تعالى هنا

هو انا مش كفايه
:D :D :D
ايوه امال ايه ده انا قرفاكى يابنتى بتطفلى كل شويه عليكى فى الماسنجر لما اتخنقت من نفسى بس اعمل مقدرش اشوفك ومكلمكيش ده انتى روبى

عموما انا كتبت الرد ده متاخر لان كل لما اجى ارد النت يقع او الجهاز يهنج وانسى يعنى افتكر ان دلوقتى الحاله دى راحت ان شاء الله
يالا خلى بالك من نفسك
سلاموز بالموز

Rehab Mostafa | November 6, 2007 at 2:46 AM

->@ Dina
ايه الدخله دي يا دينا :D
وشويه الأرررر ده :D:D
بصي علشان ماطولش عليكي ... لا تعليق على اللي قلتيه بس مش معني كده انه صح ..... أنا بس مش عايزه أرغي كتير وفي الاخر ماحدش هيفهمني وأنا كنت عارفه ان الناس هتفهمني زي مانتي فهمتيني .... بس الاصحاب اللي بتتكلمي عنهم أصحاب مش اصدقاء بالمواصفات القياسيه بتاعتي يعني :D
الناس كلها كويسه والله بس العيب فيه أنا

برضه عارفه ان محدش فاهم انا اقصد ايه


المهم يابنتي انتي والله مش قرفاني ولا حاجه بالعكس ربنا يخليني ليكي :D
ربنا يخليكي بجد يادينا
والبلوج بتاعك تكتبي في اي وقت انتي عايزاه انا عارفه النت وحركاته

شكراً على ردك :)

Post a Comment

قول رأيك