تاج بقرار رئاسي


أولاً : كل سنه وانتم طيبيين لكل الناس وعيد أضحى سعيد علينا كلنا
وأنا في انتظار العيديات :$ كاش أو شيكات أو حتى يعني هاجي على نفسي وأقبل عيديه بسيطه ماحدش عمره بيقبل عيديه لاب توب بس أنا من تواضعي الشدييد وحرصي على فلوسكم هقبل لاب توب عيديه وأمري لله بقى ... وماحدش يديني خروف ويقولي دي العيديه دي تبقى مشكله كبيره أنا مش بحب اللحمه بتاعته أصلاً ... انتوا حريين بقى دي طلباتي في العيديه ...وممكن برضه أقبل تعليق بسيط في العيديه بتاعتي منكم يااااه ده أنا طيبه أوي... صحيح أنا كل ما بسأل حد يقولي مش باكل لحمة الخروف طيب ليه بقى الخروف بيهرب في العيد مدام أغلب الناس مش بتكله ده عبيط أوي !!ا
---------------------------

ثانياً
أنا اتوجهلي تاج من رئيس جمهورية نفسي يعني تكليف رسمي رغم ان التاج صعب أوي أوي أوي بصراحه بس تكليف بقى أعمل ايه ... وخصوصاً ان بقالي كتير بسرق التاج مش بيتوجهلي :$
المهم ندخل على الأسئله


لو ماكنتش مصري بس عربي كانت هتبقى ايه نظرتك للمصريين واللي بيحصل في مصر دلوقتي؟
للأمانه يعني أنا ماتخيلش نفسي ولا أحب أتخيل اني مش مصريه .... بس علشان أرد على السؤال ... كانوا المصريين هيستفذوني أوي وهقول هما ليه عاملين في نفسهم كده وليه بيعملوا كده بس عموماً أنا مش بحب أفرض حاجه وأجاوب على أساس الفرض ده يعني من الآخر ممكن تكون الاجابه دي أي كلام ولما أكون عربيه مش مصريه كنت هضحك على المصريين بقى ولا يصعبوا عليه.. الله أعلم

***************
لو كنت أوروبي أو غير مسلم هتبقى نظرتك ايه للعرب والمسلمين؟
نفس موضوع الفرض اللي مش بحبه... لو كنت أوروبي وعندي عقل شويه كانوا العرب هيصعبوا عليه أوي.. لكن لو كنت أوروبي وماشي مع أفكارهم من غير تفكير كنت هقول على العرب دوول مش بيفهموا حاجه وهيفضلوا طول عمرهم أغبيه
لو كنت غير مسلم وعندي عقل برضه كنت هعرف ان في كل دين في تطرف وكنت مش هفكر في موضوع المسلمين وغير المسلمين ... و لو كنت غير مسلم ومن الناس اللي اتولدت لقت نفسها كده وبسمع الكلام من غير ماأفكر فيه كنت هشوف المسلمين على انهم ارهاب وغاويين مشاكل ومش عاجبهم حاجه
بس طبعاً الحمد لله على اللسان العربي وعلى نعمة الإسلام

***************
لو قالوا لك انت بقيت رئيس جمهوريه هتعمل ايه؟
أنا أساساً مش بحب المسؤليه الكبيره أوي دي ... رئيس جمهوريه يعني هتحاسب على ان حد يقول آه ومايلاقيش مكان في مستشفى كويسه ولو حد جاع ومالاقش ياكل ولو حد ماشي واتكعبل في الطريق في حاجه وقعته ......... بس لو بعد الشر حصل وقالولي كده مع اني مش عارفه مين اللي قالولي......ا
أنا هقتبس من رئيس جمهورية نفسه بعض النقاط بس فعلاً كنت هعمل كده

ثانياً: هجيب ناس أهل للثقه يمسكوا الوزارات ويمشوا البلد على العجين مايلخبطهوش
ثالثاً: همنع حاجه اسمها واسطه وهلغى أكلة الكوسه والبتنجان من البلد-
رابعاً: هرجع العلماء من بره واحافظ على سلامتهم وحراسه بقى وكده واعملهم كل اللي هما عايزيه علشان أبحاثهم
خامساً: هلغي المواكب وانا كمان لو الناس بتحبني همشي من غير حراسه أصلاً

***************
لو سمح ليك برؤية الرسول عليه الصلاة والسلام وإنك تقوله كلمه واحده ؟
والله أنا نفسي ومنى عيني أشوفه بس في المنام
هقوله ايه دي بقى مش عارفه بس غالباً برضه مدام حاجه واحده تبقى حاجه بالدنيا كلها اللي هي الشفاعه طبعاً

***************
لو كنا في عصر اذهار الأندلس كنت تتخيل نفسك إزاي؟
على فكره مش بحب لو دي خالص:)....بس لو في عصر الأندلس يعني هكون بنت برضه ماحبش اني اتخيل نفسي خالص بقى :):):)ا

***************
لو خطبت واحدة أو اتخطبتي لواحد وأثناء الخطبة اكتشفت أو اكتشفتي إن الطرف الآخرغير قادر على الإنجاب هيكون ايه تصرفك؟
مش عارفه ... هو أنا فكرت في الموضوع ده بصراحه قبل كده ومالقتلوش حل ... بس أنا مش ندله الحمد لله وممكن أتنازل عن الموضوع ده هي الحكايه دي صعبه بس المعروف عني اني مش ندله أو يعني اني هبله زي ماتحسبوها بقى ورومانسيه حبتين تلاته كده.... بس لو كان الشخص ده أنا مخطوبه ليه كده وخلاص يعني مش بحبه يعني :) هتفرق طبعاً وهطلع ندله

***************
لو طلعت القمر هتكتب عليه ايه؟
السؤال ده جامد جداً بصراحه ... بس ماعنديش اجابه :)ا
مش عايزه أطلع أكتب حاجه دلوقتي بس لما يبقى فيه حاجه تتكتب هبقى أقول على طول :D

***************
لو مررت التاج لحد وماجاوبش هتعمل إيه؟
هو أنا بضايق شويه يعني -- في فرق بين اني اضايق و اني ازعل-- لكن مش بزعل والله ... يعني لو مش عايز يجاوب يعتزر عنه ويبقى خلاص .... علشان كده مابقتش أتاج حد خالص :)ا

***************
تمرر التاج لمين؟
ما أنا لسه قايله اني مابقتش أمرره لحد :) ا
بس أي حد عايز يجاوب عليه يبقى ياريت يعني... عايزه كل اللي بيعلقوا عندي يجاوبوا :P

22 comment(s):

هوندا | December 18, 2007 at 11:49 PM

كل سنة وانتى بخيييييييييير وتاج جميييييل بالنسبة للعيدية بقا فخدى دى مؤقتا
اوووووومه
ههههههههه

Anonymous | December 19, 2007 at 12:09 AM

yeeeeeh 2nd comment i wish im the 1st anyway ana bas ba7gez makan o rag3a tany
salam

Anonymous | December 19, 2007 at 12:31 AM

re7aaaab:
bosy ya sity 1st of all kol sana wenty tayeba o b 2alf se7a o sa3ada ya gamiel,2nd el 3edeya meny leky ya basha heya rady 3al tag ya sity,3rd i dont eat the sheep meat also and i think many ppl dont eat it,negaweb 3al tag bet3aek ba2a:
1-if im not egyptian im gonna look at egyptians as they r poor people under control of stupid president and the force of bad government but they r the most kind socity ever.
2-walahy ya re7ab as i live in usa so belive me they dont care if im muslim or arabian they just care about my personality and about my work and my attitude at school so i think if im not egyptian or not muslim im gonna look at arabs and muslim in the same way.
3-wow.if im the president of egypt im gonna do alot of things,im gonna evaluate the governmet and all the menesters and replce them with ppl who understand what they r doing and i think i'll try 2 be fair with ppl as i can ,and i'll open new factories and companys depened on egyptian investment not the arabs money like kuwit or ksa,and i'll try 2 emport and export more goods,and bring bacck all the egyptians who succed outside to take from experincre and will let them 2 bring thiere job 2 egypt, and.....well ya gameil i;ll do alot of things and IM GIONNA CHANGE THE EDUACATION SYSTEM ion egypt,so i think i;ll do alot ya basha but i cant say all here.
4-if i met prophit mohamed,im gonna ask him 2 4give me and all muslims and i'll ask 4 heaven,bas kelma mesh hatkafy ma3a el rasoul bas ana kaman nefsy 2a2olo eny ba7ebo awy awy awy,3aleyh el salat wel salaam.
5-if is from satan,but if im in in this era i think i;ll be scientest in mathematic.
6-walahy i dont know bcoz i love kids alot even if i didnt marry im thinking about aduption o rabena yesahel.
7-if i went 2 the moon im gonna wrrite 2 things
la elaha ela allah mohamed rasoul allah,and my mams and my grandma;s name.
8-i never had a tag b4 2 send it 2 anybody but i think tht im not gonna c are that much im gonna give execiotions 2 this person.
9-when i have tag i;ll think im gonna give it 2
**yalla o deh ya sity 2a7la 3edeya meny leky feen 3edeyety ana ba2a:)
kol sana wenty tayeba tany ya gameel
chao

رئيس جمهوريه نفسى | December 19, 2007 at 1:21 AM

كنت مستنى اجابتك على التاج وده مش ليه علاقه انا الفرمان صادر منى لا بس كنت عايز اعرف حجات معينه وبصراحه مسكتى العصايه فى النص فا متتمسكش عليكى حاجه دبلوماسيه شديده
بس ضايقنى موضوع الكرباج فى الغلط ليه منحاولش نصحح الغلط ولا ايه رايك
كل سنه وانتى طيبه مره تانى

Unknown | December 19, 2007 at 5:08 PM

كل سنه و انتي طيبه عيد سعيد

رحــــيـل | December 20, 2007 at 9:47 PM

رحاب
كل سنه وانتى طيبه
مدونتك جميله وعجبنى قوى الشعار اللى انتى كاتباه بجد حلو قوى
التاج جميل
وكمان موضوع الرسايل الاوف لاين هايل بصراحه
خالص تحياتى

Wafaa | December 20, 2007 at 11:12 PM

rory-- kol sana wentee typa wel 5eer wel s3ada diman ya rab---
ama el 3dia b2a ana hktbs klma bt2olha mama el 3eeed dh 3eed l7ma:D:D:D, y3nee 3ditee likee htkon 5roof so3'non:P.

el tag gmeel bs as2ltoh s3ba moot w5sosn as2lt LW Lw LW:D
bs a7san so2l 3gbnee hwa so2al el 2mr, bs anty egabtk f3ln deplomasia ;).

isA i'll try 2 answer ur tag bs mish promise 3shan anty 3rfa ana media el blog agaza b2ally fatra.

عمر بوك ستورز | December 22, 2007 at 11:31 AM

فاصـل إعلاني :
زورونـا تجدون ما يسركم، وبأقل الأسعار، قائمة كبيرة من الكتب ، للعديد من دور النشر تحت سقف واحد، وبأسعار لا تقبل المتافسـة )

كل عيد وأنتم كويسين

Rehab Mostafa | December 23, 2007 at 12:33 AM

->@ HoNdA
وانتي طيبه
بس أنا ماينفعنيش الكلام ده :$ أنا عايزه باقي ال 100 جنيه فيين الخمسين جنيه
تصدقي أنا غلطانه ... أنا المفروض كنت فكيت الأول

بس مش مشكله ياستي عديتي هو التعليق بتاعك ده ... شكراً ليكي بجد

Rehab Mostafa | December 23, 2007 at 12:52 AM

->@ Sola
اوكي يا ستي احجزي براحتك :)
-----------
وانتي طيبه وميرسي على العيديه وأنا عجيتي ليكي كيبورد بتكتب عربي :D
---------
أول مره أعرف ان في أمريكا مش بيهتموا بالديانه اذا كنت مسلم أو غير بس بما انك انتي اللي بتقولي وانتي عايشه هناك يبقى مصدقاكي انتي أدرى طبعاً

أحلى حاجه انك هتغيري نظام التعليم والله هو ده الكلام

انا قريت كل الاجابات والله وعجبتني أوي رغم انها فرانكو بس حلوه أوي بجد
عديتك اني قريت الكلام ده كله :D:D:D

وانتي طيبه يا قمر (F)

Rehab Mostafa | December 23, 2007 at 1:00 AM

->@ رئيس جمهوريه نفسى
أهلاً يا سيادة الرئيس
أنا فعلاً دبلوماسيه وبعترف بكده بس ده علشان مش بحب أكون 100% مع حاجه معينه علشان كل حاجه فيها نسبة خطأ
بالنسبه بقى للكرباج ده
هيكون للناس اللي مش عايزه تسمع الكلام
ولا عايزه تفهم
هديلك مثال بسيط على المترو ... مع كل التنبيهات دي وياجماعه ماحدش يمسك الباب والحيوان اللي ماسك الباب وياجماعه المترو بيتعطل كده كذا دقيقه وبرضه مافيش فايده في ناس بتفهم وناس لأ أهي الناس اللي لأ دي هي اللي عايزه كرباج
ونفس الحكايه الأسهم اللي مرسومه على الرصيف وكلمة صعود ممنوع النزول ونزول ممنوع الصعود الناس عامله عبيطه وبتعمل اللي هي عايزاه برضه
والغرامه مش بتأثر فيهم يبقى الحل الكرباج للي مش عايز يفهم

Rehab Mostafa | December 23, 2007 at 1:03 AM

->@ رئيس جمهورية نفسي
يا خبر أبيض نسيت أقول وانت طيب مره تاني :)

Rehab Mostafa | December 23, 2007 at 1:07 AM

->@ Emy
وانتي طيبه
عيد سعيد علينا وعليكي ان شاء الله :)
أهلاً بأول زياره وتعليق

Rehab Mostafa | December 23, 2007 at 1:11 AM

->@ ra7eel
أهلاً بيكي منوراني بجد
والحمد لله ان المدونه عجباكي والمواضيع عجبتك

منوره دايماً يارب في كل المدونات وكل سنه وانتي طيبه

Rehab Mostafa | December 23, 2007 at 1:16 AM

->@ Wafaa
fofa :) ahlan beky
واضح ان كل الناس بتقول الكلمه ي مش مامتك بس :)
أه بجد تاج صعب أوي
وسؤال القمر عاجبني أوي أنا كمان وأنا فعلاً دبلوماسيه :$:$
أنا لاحظت أه انك اجازه من البلوج اليومين دوول وبراحت ك يا ستي في التاج خالص بجد :)
منوره يا فوفا ;)

Rehab Mostafa | December 23, 2007 at 1:18 AM

->@ عمر بوك ستورز
وانت كويس :)

كاميليا بهاء الدين | December 23, 2007 at 1:45 AM

فى اول زيارة لي لمدونتك الجميلة
الاقيكى انتي كمان شربتى التاج اللى انا شربته من يومين؟

هههههههه

بس اجاباتك كلها عفوية وجميلة
تدل علي انسانه صادقة وواضحه
تحياتى لك ولمدونتك الرقيقة

كاميليا

رئيس جمهوريه نفسى | December 23, 2007 at 1:04 PM

فى حل احسن الغرامه علشان تبقى عارفه الا ما ندر يعنى بتطبق ازاى بتبعت للنيابه ومن النيابه بتبقى ليها جلسه وحكم قاضى وبعدين تتحصل وده بياخر كتير فى الاحساس بالغلط من قبل المخالف وثانيا بيستهلك ووقت من القاضى والمحاكم يبقى لو طبقنا الغرامات بشكل فورى دون النظر لمين المخالف او كلمه انا ابن مين حيبقى فى منافع كثيره 1- وفر وقت فى المحاكم 2- بقى احساس المخالف بالجرم والغرامه مباشر 3- عائد لا يستهان به لخزينه الدوله
مش كده احسن من الكرباج

Rehab Mostafa | December 24, 2007 at 12:11 AM

->@ كاميليا
أهلاً بيكي في أول زياره وأول تعليق :)
أه تاج وداير على الكل :D
شكراً كتيييير على الكلام الجميل ده والحمد لله ان ده رأيك في المدونه :)

Rehab Mostafa | December 24, 2007 at 12:16 AM

->@ رئيس جمهوريه نفسى
على فكره موضوع الغرامه موجود والمحاضر موجود برضه يعني لو مش معاه فلوس الغرامه بيتعمل محضر.. لكن ولا المحاضر بتعمل حاجه ولا الغرامه بتأثر ولا الناس بتتبع النظام وبرضه الكرباج يكون للي مش عايز يحترم الغرامه والمحاضر ويخالف النظام ولا بلاش النظام نقول القوانين علشان كلمة النظام دي بقت ليها معاني كتيير على مزاج الناس

رئيس جمهوريه نفسى | December 24, 2007 at 12:12 PM

الاخت رحاب مصطفى
انا لم انكر وجود الغرامات فى المجتمع المصرى لا احنا اكتر شعب بتطبق عليه عقوبه الغرامه بس لو مطبقتش باثر فورى بتفقد معناها القصه الجايه دى حقيقيه على فكره
مره كنت فى احد البلاد على محطه السكه الحديد وطبعا مكنش لسه اتعمل ليها نفق مشاه للمرور بين ارصفه الطرقات متستعجبيش اه فى محطات للقطارات مفيهاش انفاق مشاه وطبعا كان لازم اعدى الرصيف علشان اقطع تذكره وفعلا عديت لقيت جثه ما انزل الله بها من سلطان بتقلى كلم انا مخفتش من كلمه كلم بس والله خفت من الجته الى بتقولى كلم المهم كلمت الظابط الى بدوره حولنى لقسم المحطه علشان يتحقق معايه انا وبيتحقق معايه بقول لامين الشرطه اخرها ايه قلى غرامه 10 جنيهات ابتديت استعدادى للدفع قلى لا حنعمل المحضر ونبعته على بلدك وادفع هناك الكلام ده كان من سنه كام 1998 يعنى قرابه العشر سنين ولسه المحضر موصلش تفتكرى كام واحد عمل كده وموصلش ليه المحضر ولما موصلش ليه المحضر كرر المخالفه تانى

Rehab Mostafa | December 24, 2007 at 10:11 PM

->@ رئيس جمهوريه نفسى
لسبب القصه اللي انت قلتها دي الناس بقيت توافق على المحاضر رغم ان فيه الغرامه الفوريه دي.. بس الناس بتقول مش معايا فلوس وبيفضلوا المحضر علشان عارفين اللي فيها المحضر أصلاً أساساً مش بيوصل بيوتهم وبيتعمل وزي ماتقول كده بيترمي.. وأنا شخصياً أعرف واحد اتعمله محضر كذا مره وعادي جداً بيكرر نفس الغلطه أهو ده مثلاً محتاج كرباج

على فكره بجد أنا مش بحب أساليب العنف ... لكن لو فضلت تفهم اللي قدامك مره واتنين وعشره والف وهو مش راضي يفهم أو عامل عبيط بمعنى أصح يبقى ده عقابه العنف يعني بجد في ناس تستاهل الكرباج اللي هما مش عايزين يحترموا القوانين والنظام ولا عايزين يحترموا حرية الناس اللي حوليهم حتى وده يعتبر ظلم وعقاب الظلم الكرباج أسهل حاجه ليه

Post a Comment

قول رأيك