ليه بقى!!!!ا

بجد بجد بجد كده كتير بقى
أنا عايزه أفهم هي الناس بقيت عامله كده ليه!! ليه دايماً قرفانين من بعض ومش طايقين نفسهم
ليه مابقاش حد بيراعي ربنا في الناس
ليه كل واحد مايلتزمش بحد حريته من غير مايتعدى على حق الأخرين .... مثال على كده ... الميكروباصات اللي بتشغل أغاني مستفذه بصوت مستفذ ... وكمان في بنت ركبت جنبي ومعاها موبايل شكلها كده فرحانه بيه ولا حاجه وشغلت عليه أغاني بصوت عالي --وأغاني من اللي هي برضه بتتشغل في ميكروباصات يعني ياريت أغاني كويسه-- وفي ناس بتقرأ قرأن !!!!! هو ليه الناس مش بتقول حرية يدك تنتهي عند بداية حرية أنفي

الحاجه بجد اللي بتحرق دمي أويييييي اني لما أخبط في حد وأبص ليه وأبتسم وأقوله سوري .... الحد ده يبصلي كده شظراً وقرفاً ويبقى عايز ياكلني ... طيب يعني أنا لو حتى كنت قاصده على الاقل ابتسم يا عم لما تسمع سوري ولا هي سوري دي بقيت شتيمه وانا مش واخده بالي ولا ايه ... والمصيبه ان لما حد يخبط فيا وأبص له بابتسامه منتظره كلمة سوري علشان أقول ولا يهمك بابتسامه برضه ... ألاقي وش خشب قدامي ده انت اللي خبطتني يعني مش أنا اللي غلطانه .... على فكره الموضوع ده بالذااااااااات مع الستات
هو فيه ايه !!!! بجد هو فيه ايه بالظبط يعني
اللي كنت أعرفه ان الابتسامه عدوى ... لكن لاقيت غير كده خالص

أنا هقول مثالين على الكلام ده لسه قريبيين جداً
1- كنت ماشيه مع ماما وغصب عني خبطت واحده بايدي والله مش بشاكوش ولا حاجه ... وابتسمتلها وقولتها سوري وانا بشاور بايدي بمعني سوري برضه ... واستنيت شويه كده علشان استقبل رد الفعل ... للأسف كل اللي استقبلتا تكشيره رهيبه كأني ضربتها بالنار ... قلت لماما ليه كده قالتلي ماهي شنطتك برضه تقيله قولتها لأ دي ايدي مش الشنطه .... ده أنا بقولها سوري قالتلي يمكن ما سمعتش .. قولتلها طيب ماشفتش ايدي !! طيب تبتسم زي مانا مبتسمه!!! ماما بصراحه مالقيتلهاش حل ... سكتت

2- واحد أعرفه حب يجرب موضوع الابتسامه عدوى ده ... ركب المترو لقى الطبيعي ان الناس مكشره... راح لواحد كده كان واقف جنب الباب ... اتجه ناحيته وهو مبتسم ... مستني يشوف الابتسامه عدوى فعلاً ولا ايه وبكل برأه منتظر ابتسامه كرد فعل من الراجل لكن كل اللي الراجل عمله انه قال : استغفر الله العظيم يارب!!!!!!!! على اساس ان الابتسامه دي ايه طيب !!! مش فاهمه ..... ده كان ناقص يقوله انت عبيط يابني ولا ايه
ايه الناس دي بـــــــــــــــجـــــــــــــد

ليه البنت تكون محجبه وهي مش محجبه.... ليه محسوبه علينا انها مغطيه شعرها -- ده لو كان متغطي يعني -- ولابسه هدوم ضيقه أو ...... أو .....أو ........ بجد بتكون مستفذه جداً بكون عايزه أقولها احترمينا بقى شويه واحترمي الحجاب واحترمي انك تكوني محجبه ... يعني احترمي نفسك من الأخر... مش عاجبك شيليه بدل ماتبوظي الدنيا كده

ليه السواق بيشرب سجاير من غير ما يراعي ان في ناس صدرها تعبان أو مش بتقدر تشم السجاير



ليه كل واحد فاكر نفسه انه اشترى الدنيا باللي فيها والمفروض انه ياخد كل الحقوق ومش عليه أي واجبات
ليه مش بنراعي ربنا ف بعض

على فكره أنا طول عمري كنت فاكره اني عايشه مع الناس واني عايشه في مصر لكن تقريباً كده أنا كنت ف مكان تاني مع ناس تانيه وانا مش واخده بالي

بجد أنا مش فافي ولابتاع .... بس بجد المفروض نهون شويه على بعض ونحترم بعض وقبل كل ده نراعي ربنا في نفسنا وفي الناس

22 comment(s):

القلب الطيب | April 19, 2008 at 1:12 PM

على فكرة يارحاب الدنيا كلها غليت والناس فعلا مبقتش طايقة اى حاجه كل همهم ان الحياة ترجع زى مكانت وعلى فكرة الناس بقت شايله هموم الدنيا والدين اه واله اسئلينى انا انا واحد منهم وعارف الى فيهم يمكن الواحد ميقدرش يتكلم مع حد لكن بيحس بيه وعلى فكرة انا احكيلك على موقف حصلى هتصتغربى منه اوى
انا ياستى كنت لسه صاحى ونازل رايح مشوار قمت من النوم لقيت ابويا عمال يزعق معايا من غير ماتكلم معاه
طبعا خت الكلام منه ونزلت بقول يارب اتكعبل فى حد اطلع فيه غلى وقرفى نزلت وسط البلد وماسى فى طريقى واحد خبطنى ومشى حتى معبرش امى بكلمة معلش انا انتهزتها فرصه وادتهملو الدنيا اتقلبت فى وسط البلد والحكومة اتلمت مسكنا فى خناق بعض انا وهو طبعا الدنيا كلها اتفرجت علينا شوفتى وصلت لايه الواحد بيبقى نازل من بيته مش طايق اى حد لقما اهلة منكدين عليه لواحد مراته مقرفاة فى عشتة لواحدة جزها مديها ميت جذمة وهيه نزله بس وياستى متزعليش نفسك هى الدنيا كدة معلش انا صدعتيك بلكلام الكتير دة واتمنى انيك تزورى مدونى المتواضعة تحياتى لكى

lonely | April 19, 2008 at 9:53 PM

السلام عليكم
قبل ما اقول تعليقى عايزة أقولك انى ببقى سعيدة جدا لما بلاقى مدونين من حاسبات

ــــــــــــــ

موضوع الخبط ده حاجة فظيعة بجد
تقريبا اسبوعيا لازم ارجع البيت واكتشف ان دراعى وارم .. رجلى حد داس عليها ومش قادرة امشى عليها .. صباعى مفتوح من الخبط بالشنط ... والله فعلا بتضايق لما محدش يقولى سورى او حتى بعنيه .. انا عارفه ان بيبقى غصب عنهم بس لما محدش يقول سورى بحس انه قاصدها او مش معبرنى وحاجات كده
ولا لو راكبة فى عربية وست جت واقفه جنبى وتخبطنى 70 خبطه فى الدقيقة ولما ابصلها الاقيها بتقولى معلشى ياحبيبتشى احنا ستات زى بعضتشينا لازم نستحمل بعض .. ماشى يا ستى نستحمل بعض مش نعور بعض يعنى

ـــــــــــــــــــ

وعلى ذكر موقف الست اللى خبطتيها دى
كنت قاعده فى معمل والجهاز اللى جنبى كان عليه واحد وانا قايمة غصب عنى والله الشنطة لفت جوا دماغه .. كنت برفعها لفوق وبعديها من فوق راسه لان المعمل كان زحمه علشان متخبطش فيه غصب عنى دراعها دخل فى دماغه هههههههههههههه انا اتحرجت بجد وكان موقف رهيب بس على طول قولت له والله سورى معلش .. حسيت انه هيقوم يكسرلى دماغى بالكرسي .. طيب انا ذنبى ايه حد قاله يحط راسه جوا شنطتى ؟؟؟

ـــــــــــــــــــــــ

وعلى ذكر اللى بيبتسم فى المترو ده
انا طبيعتى لما اقابل حد اعرفه الاقينى تلقائيا ببتسم
لما بشوف صحابى على بعد 3 كيلو بفضل مبتسمه ان واحده فيهم ترد عليا بابتسامه أأأأأأأبدا .. ابتسامتك فى وجه اخيك صدقه ويقولولى بتضحكى على ايه !! هو انا لازم اجيلهم مكشره علشان يعجبهم يا ساتر

ــــــــــــــــــــــ

مش هتكلم على البنات اللى مخبيين شعرهم بس وفاكرين ان الشعر هو اللى حرام يبان ربنا يهديهم

السجااااااااااير
الواحد من دول اول مايولع السجارة افضل اكح اكح ونفسى يتقطع انه يحس على دمه ويطفيها !! لأ ييجى فى وشى وينفخ اكتر .. واللى يغيظ ان مكتوب ممنوع التدخين .. ولو جيت قولتله السجاره لو سمحت يقوم مطلعها من الشباك ويشرب بردو ومفيش احترام ولا احساس بالناس اللى حوليه


رغيت كتير معلش
الناس خلاص مابقتش بتطيق هدومها اصلا معلش معلش خلينا احنا نكون احسن منهم ولو كل واحد بدأ بنفسه وعامل الناس حلو ربنا هيخليهم يعاملوه حلو

Ahmed Mubarak | April 19, 2008 at 11:55 PM

انتي بتقولي سوري ؟؟
ديه تعتبر شتيمة ..

المشكله ان الكل شايف ان من حقة ما دام الدنيا ملطشه معاه انه يلطش لمخاليق ربنا ويزعق فيهم .. وديه المشلكه لدرجة ان الابتسام اصبح اعجبوة بتعتبر خيال علمي تستحق الاستغراب ... بوست كويس

تحياتي

rain man | April 21, 2008 at 4:56 PM

يا جماعة حصل مشكلة في مدونتي القديمة
و لا استطيع إضافة المشاركات بها
لو كنتم مهتمين بزيارتي رجاء تفضلوا بزيارتي من الان فصاعدا على رابط مدونتي الجديدة
http://fatmaistheword2.blogspot.com/
سأنتظركم

L.G. | April 23, 2008 at 2:56 AM

يارحاب
تلاقي الست مالهاش نفس تبتسم خالص وروحها في مناخيرها اعذريها
وبعدين مين دلوقتي بيعلم الأخلاق
دلوقتي الناس بتقول لولادها اللي يضربك اضربه بجد أحسن المؤدب بيتاخد في الرجلين
عن نفسي ببتسم للعيال الصغيرة أضمن
والراجل في المترو تلاقيه شك في ابتسامة الشاب افتكره وحش
سوء الظن وكمان سوء الخلق خلا الناس خايفة
بتضحكيلي ليه ؟؟؟
تحياتي

سلوى | April 24, 2008 at 7:01 PM

ليه بتضربي الست يا رحوبه
في كده يعني

ده كلام
وتضربيها كمان بالنار وعايزاها تبتسم كمان
لأ لأ لأ
وابتسامه إيه اللي عدوى كفانا الشر

يعني كويس لما الراجل يقول عليه مجنون الوقت
طبعا واحد صاحي مبتسم
دي جريمه

ههههههههه

بوستك جميل يا رحاب
وإنت فعلا حد جميل
دمتى بكل خير عزيزتي

رحــــيـل | April 24, 2008 at 9:40 PM

شوفى يارحاب العادى ان الناس فعلا بقت مش ظايقه نفسها لدرجه ان الابتسامه حتى بقى نوع من الرفاهيه

لا وايه لسه الصيف داخل والحر والناس اساسا خلقها بيضيق فى الصيف اكتر واكتر

ربنا يستر علينا بجد

بس تعرفى المهم ان احنا نحافظ على نفسنا كده يمكن نقدر نغير ولو حد واحد ونخليه يبتسم لينا

يارب تكونى كويسه

HERO | April 26, 2008 at 1:01 AM

على فكرة انا اول مرة ازورك بس باين من كلامك انك رزينة وبعدين يا ستي خليكي انتي اضحكي وابتسمي وسيبك من الناس اللي عايز يضحك يضحك واللي مش عايز خلاص هنضحكهم بالعافية يعني

وبعدين الناس دلوقتي معذورة الاسعار والبطالة والحياة بقت صعبة جدا وفي ناس مش بتستحمل

بس كلامك مؤثر ورائع

رئيس جمهوريه نفسى | April 28, 2008 at 7:09 PM

ليه بقى يا رحاب
علشان انتى اكيد فى مصر
بس

Rehab Mostafa | April 30, 2008 at 10:32 PM

->@ القلب الطيب
أنا كمان واحده منهم وعارفه والله وحاسه بيهم بس الابتسامه ممكن تهون شويه علينا
وفعلاً موقف زي اللي بتقوله ده بيحصل كل يوم مع أي حد بس برضه نحاول نبتسم لبعض ...بس مش ذنبي ان واحد متنكد في بيته
يطلعه عليه

بجد نورت البلوج :) شكراً على أول زياره وتعليق

Rehab Mostafa | April 30, 2008 at 10:42 PM

->@ Fatma
ربنا يكرمك :)
_________
معدل خبط الستات أصلاً 100 خبطه في الدقيقه .. حاجه كده يعني ومافيش سوري ومافيش ابتسامه لأ ازاااااااااااي المفروض نستحمب :@
ألف سلامه على الكام خبطه دي وابقى خدي بالك :)
__________
هو اللي غلطان ... ايه اللي دخل راسه جوه الشنطه!!! كويس انك لحقتيه قبل مايبقى جثه هامده الحمد لله ... وكويس انه ماقامش عمل فيكي حاجه :)):))
__________
تقريباً العرف دلوقتي -- حلوه العرف دي-- انك تدخلى تسلمي وانتي مكشره ومبوزه ومعيطه كمان ... حاجه غريبه والله !!!
__________
على فكره ياربتهم أصلاً بيغطوا شعرهم بما يرضي الله

ولا يهمك يابتني ده انتي نورتيني بجد ....والله أنا بعمل اللي عليا ونفسي اتعامل بالمثل

نورتيني وشكراً على التعليق والزياره :) يارب ماتكنش الأخيره

Rehab Mostafa | April 30, 2008 at 11:27 PM

->@ Ahmed Mubarak
أنا ماكنتش عارفه انها شتيمه :$
بالراحه يا باشمهندس :) ... بس والله عندك حق :(
مش بعيد ياخدوا غرامه أو ضريبه على الابتسامه ولا حاجه

شكراً على التعليق يا باشمهندي أحمد

Rehab Mostafa | April 30, 2008 at 11:31 PM

->@ Rain Man
ممنوع لصق الاعلانات يا رجل المطر :)
بس عملنا استثناء علشان خاطرك انت بس :)

Rehab Mostafa | May 1, 2008 at 12:11 AM

->@ L.G.
مانا عذرتها كذا نره مش كده يعني ... تعذرني هي بقى :(

بس أكيد مش كل الناس بتعلم ولادها كده برضه !!! مش كل الناس بتقول اللي يضربك اضربه ... بجد مش متخيله الدنيا هتكون عامله ازاي بعد كام سنه كده :(

شكراً على التعليق :)

Rehab Mostafa | May 1, 2008 at 12:53 AM

->@ Salwa
مانا بقول برضه ان انا اللي غلطانه
أصل أنا مفتريه جداً على فكره :))

ربنا يكرمك يارب :)
شكراً ليكي كتيير

Rehab Mostafa | May 1, 2008 at 12:56 AM

->@ Ra7eel
أيوه الابتسامه ترفيه يظهر كده والله أعلم

بصراحه أنا كمان بتخنق من الحر أوييي بس ده مايمنعش ان لو حد ابتسملي أردله الابتسامه


والله بحاول ماتأثرش بالوشوش دي :(
ربنا يكرمك يارب أنا الحمد لله :) ... شكراً للزياره والتعليق وشؤالك عليا :)

Rehab Mostafa | May 1, 2008 at 12:59 AM

->@ Hero
أهلاً بيك... يارب ماتكونش الزياره الأخيره
أديني ببتسم لوحدي زي الهبله :) لدرجة اني حسيت ان أنا اللي غريبه مش الناس

والناس معذوره فعلاً بنسبه كبيره

ربنا يكرمك:)... شكراً على الزياره والتعليق

Rehab Mostafa | May 1, 2008 at 1:00 AM

->@ رئيس جمهورية نفسي
أكيييييييييييد في مصر

rain man | May 2, 2008 at 2:31 PM

مش عارف ليه يا رحاب فكرتيني باغنية سعاد حسني

بقى هيا الدنيا كده ؟
بقى هما الناس كده ؟

يا ستي الحياة مش هتتوقف على كلمة سوري و لا حتى ابتسامة عابرة

انا من كام يوم جه مديري في المدرسة و قالي ضم التلت فصول خمسة على بعض
و لما لاقيت تلاميذ قاعدة على الارض
قولتله ده وضع مش انساني خالص
راح ابتسم و مشي

عادي يعني

:D

Moataz | May 2, 2008 at 6:06 PM

جميل الموضوع ومتفق معاكى جدا

انا بقا حصل معايا نفس الموقف .. كنت اتخبطت فى واحده فى الجامعه وبعدين بقولها اسف لامؤاخذه .. لقيتها مش وش خشب .. دا اكيد ابوها نجار !! بس عادى
ولسه ياما هنشوف

ربنا يرحمنا برحمته

ومبروك ع الشكل الجديد لممدونة
:D

Rehab Mostafa | May 3, 2008 at 10:17 PM

->@ Rain Man
ابتسامه مستفزه دي :))
هي دي اللي ماشيه اليومين دول على فكره
وفي كمان ابتسامة النفاق للأسف

شكراً على تعليقك ... أيوه كده تواجد على طول :)
سلام

Rehab Mostafa | May 3, 2008 at 10:21 PM

->@ Moataz
أهلاً بيك يا معتز :)
تقريباً ناس كتير في البلد دي حولت النشاط لنجارين علشان الوش الخشب يبقى جاهز دايماً

آمين يارب

الله يبارك فيك...خلاص الشكل مابقاش جديد:))
شكراً كتير على التعليق والزياره

Post a Comment

قول رأيك