!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟



سألت نفسي كتير مارستش يوم على بر ...أنا اللي فيا الخير ولا اللي فيا الشر .. مليان عيوب ولا خالي م الذنوب ولا ايه
كل يوم بسأل نفسي -يمكن كل لحظه- أنا ميين؟؟؟؟ طيبه ولا شريره
اللي اكتشفته اني مش أنا بس اللي بفكر كده ... ومش ناس كتيير برضه بتفكر كده والناس اللي مش بتفكر كده دوول يحمدوا ربنا على كده
من ساعة ماقرأت أفلام وكواليس اللي كان كاتبها عماد --بس للأسف شال البلوج -- وأنا لاقيت ان مش أنا لوحدي اللي بفكر كده وكمان زود التفكير ده عندي
كان كاتب ان الانسان بيحاول يبين قدام نفسه وقدام الناس انه ملاك أو انسان كله خير وحب وطيبه ... لكن كواليس الحاجات دي كلها شر أو كتير منها شر... ممكن يكون تفكيرك من جواك انك تبين للناس انك طيب وتحاول تقنع نفسك انك فعلاً طيب لكن جواك بتقول أنا هبين اني طيب علشان بس يحبوني أو علشان أخد منهم اللي أنا عايزه أو علشان أكسب ثقتهم أو أو أو أو ........ا
لكن انت مين فعلاً ؟؟؟؟ انت الانسان العادي اللي جواه الخير والشر --زي ما طول عمري مقتنعه ان جوه كل واحد فينا نص خير ونص شر-- ولا الانسان اللي بتحاول تقنع نفسك بيه
اتناقشت كمان مع واحد في الموضوع ده وقالي انه بيحاول يبين لنفسه انه وحش وشريير
المشكله ان فعلاً ساعات تبين لنفسك انك انسان أسوأ ما يكون علشان انت بتفكر في الموضوع ده بالطريقه دي ... يجي حد يقولك يا عم انت طيب والله وكويس تقوله في سرك يا عم روووووووووح طيب ميين بس ده انا شخصيه سيئه جداً جداً جداً.... برمجه سلبيه لذاتك وتشتييت وجنان جنان يعني
ويبقى السؤال.............
انت ميين؟؟؟؟
عقلك بيفكر ازاي ... عايز تبان كويس وقلبك من جواه مش صافي ومش كويس ولا انت فعلاً كده وعايش على طبيعتك من غير أي زيف ولا كدب حتى على نفسك
المشكله انك لما تتخدع في حد كنت عايش معاه فتره طويله سنيييين وسنيييييين ... واثق فيه يمكن ثقتك بنفسك... وفجأه ومن غير سابق انذار ولا أي مقدمات تكتشف اذ فجأة انك كنت مخدوع فيه وكأنك اتخبطت على دماغك مره واحده وانت حاسس بالأمان التــــــــام
ده مش هبل منك ولا حاجه ... القضيه مش دي ... المشكله حاجه تانيه خاااااااااااااااالص
لما تكتشف ان ده كداب ودي كدابه وده منافق ودي بتخدعك ويبان ليك منهم كل الحب والطيبه والقلب الطيب الكبير الحنون وبعدين تتفاجيء ان ده كله كان كـــــــــــــــــــــــــدب ... هتحس ان الدنيا زي ماتكون كده اتهدت من حواليك
ساعتها ممكن تتصرف تصرفات كتيره -- على حسب انت طيب ولا شريير-- برضه مش دي القضيه
المشكله انك ممكن تحس انك انت كمان كده... بتخدع نفسك ... بمنطق اذا كان الانسان اللي وثقت فيه وعشت معاه كتيير وكنت شايفه صافي وقلبه أبيض طلع كده.... ايه اللي يمنع ان انا كمان أكون بخدع نفسي
تفكير غريب شويه ... غريب أوي ... بس ده اللي بيحصل فعلاً
ترجع تقول لنفسك -- ده لو انت لسه بعقلك-- هو أنا اتجننت ولا ايه ... أنا ميييين ؟؟ هو أنا طيب ولا مش طيب
تفضل تسأل الناس اللي حواليك .... أنا ميين قولولي ايه عيوبي .. انتوا شايفني ازاي
بس ياترى هتثق في كلامهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ممكن يكونوا بينافقوك أو انت نفسك بتنافقهم وعلشان كده يقولوليك كلام كويس عليك أو ممكن تكون انت بتسألهم علشان تبين لهم انك كويس أو تبين لنفسك كده
صحييح ......... هو أنا اتجننت ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بس نرجع نقول.... سيبكوا من الكلام اللي أنا بقولوا ده ... اللي ممكن يعتبر تهييس أو جنان رسمي أو أي حاجه
مافيش أحسن من كلام ربنا
وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا
صدق الله العظيم

ملحوظه: الكلام ده برضه ممكن يكون أفلام مش كواليس

published on May 26, 2008

20 comment(s):

Soooo | May 26, 2008 at 1:27 AM

يااااه يارحاب

السؤال ده فلسفي من الدرجة الاولى على فكره
ولو احنا عارفين اجابته .. ماكناش هنحس بالتوهان اللي احنا فيه

وفعلا ساعات الواحد يحب اللي حواليه وينصدم فيهم صدمة عمره .. وبيفقد اتزانه للحظات ممكن تطول شويه
لكن لما يلجأ لربنا بيقويه وبيصبره وبيعرف ان دي مجرد محطه
وانه لسه ياما هياخد محطات
وان دي هي الدنيا
ناس بتسلم ناس
بس المشكله
احنا انهي ناس في الاتنين
الكويسين ولا الوحشين

اسألي نفسك كده وقوليلي




سلاموووووووووز

Ahmed Mubarak | May 26, 2008 at 12:42 PM

هوا انا مش مهتم بالسؤال بقدر ما انا مهتم عملنا ايه علشان احنا كويسين ولا وحشين ؟

افرض اني كويس هل أنام على كده ؟
طب لو انا وحش خلاص الدنيا باظت .. طب عملت ايه علشان اكون مش وحش ؟

بغض النظر الواحد كويس ولا وحش .. هل كل واحد فكر في تصرفاته وانه يكون احسن ازاي حتى لو كان وحش؟

متهيألي ده تصرف ايجابي ممكن يريحنا اكتر

تحياتي

رئيس جمهوريه نفسى | May 26, 2008 at 1:53 PM

بصى يا رحاب
كلنا فينا الاتنين ومزيج غريب قوى بس النسبه بتختلف فى جزء بيضغى على جزء تانى وحسب نوع الشخصيه الى بتضغى بنتصف كويس ولا وحش جوانا خير ولا شر
بس علشان الواحد يحكم على نفسه صعب

HERO | May 26, 2008 at 6:29 PM

على فكرة كل الناس كده وبتسأل نفسها بس الكويس هو اللي يغير نفسه فعلا علشان يبقى كويس

وبعدين مش معنى انك تنخدعي في ناس ان انتي كمان بتخدعي نفسك بل بالعكس انتي طيبة وطيبتك هي اللي صورتلك الناس دول حلوين

وبعدين لما تسألي حد عن نفسك يبقى تسألي ناس تثقي فيها مامتك اخواتك لأن دول عمرهم ما هيكدبوا عليكي

تحياتي

Ramy Mahrous | May 27, 2008 at 9:41 PM

انا هقول كلمه يارجاله بقالي كتير مش بعمل تعليق حاجه بتاع 4 شهور
دخلت الجيش وعرفت انك لازم تبقى كده فيك خير و فيك شر
ايوه الناس بجد الي مدخلتش جيش او اشتغلت وهي صغيره واتبهدلت بتبقى الحياه قدمها انها زعلت من اصحابها علشان مش عارف اه والله بتبقى حاجات هيفى جدا
نرجع بقى للناس الي اتبهدلت يا من الجيش وهقول ليه الجيش والناس الي اهلها اجبروها على الشغل النوعيين دول من الناس اتعملوا مع ناس كتير وطبقات مختلفه وتكون عندوا احسن طبع الي هو عامل الي قدامك بطبعه يعني انا في الجيش في بعض الاوقات مش رامي الي الناس عرفتوا 4 سنيين ليه؟ علشان لازم اعمل كده وببقى في غايه الشر و بعض الاوقات ببقى كويس وطيب مع الكويس والطيب الانسان من غير خير و شر مينفعش يعيش غير بقى هيعيش مع واحد او اتنين الطباع واحده البيئه واحده نفس اسلوب التفكيير يعني هتعيش مع خيالك انا برجح فكره الانسان الي نص نص ده علشان هو ده الي يعرف يتعامل

Ahmed Mubarak | May 28, 2008 at 2:12 AM

على فكره الواد رامي قال كلام كويس اوي .. وان كان تعبيره مشكله زيه

انا معاه في حته البني ادم يكون نص نص

وديه فكرتني بروايه لأحمد خالد توفيق
حيث قال جمله جميله جدا بنفس معنى كلام قشوع

قال

الانسان السوي هوا الذي
لايضرب ولا يُضرب
لا يظلم ولا يُظلم
لا يسرق ولا يُسرق


يعني النص نص .. انا شايف بالاضافه الى كلام رامي انك تتلافى الظلم الي ممكن يقع عليك حتى لو اتخذت الشر في بعض الاحيان
علشان متتضربش وماتتظلمش ومتتسرقش او اي حاجة تانيه سيئه ممكن تحصلك


تحياتي يا قشوع لكلامك
بالمناسبه يا قشوع ال تعليق كان عندي من حوالي شهر
:D:D
قلنا بطلوا الهباب الي بتشربوه دا بقي
;D
سلام

shahy | May 28, 2008 at 10:48 PM

بسرح كتير مع الاغنية دي يارحاب وبفكر نفس التفكير لغاية لما بتجنن
وفي الاخر بقول انا نص نص يعني جوايا الخير والشر بس المهم الواحد يحاول يعمل زي ماأحمد مبارك قالك في تعليقة
واكيد دة هايكون احسن

تحياتي

Ramy Mahrous | May 28, 2008 at 11:07 PM

طب وانا؟؟
اشمعنى احمد دا انا حتى قولت كلام زي الفل واحمد مبارك ايده

Rehab Mostafa | May 29, 2008 at 2:58 AM

->@ Soooo
ياويلكم يا ألف نهار ويلكم بأول تعليق ويكون سوووو يا سلام ايه الشرف ده

للأسف ماحدش عارف الاجابه

معاك حق الدنيا محطات وناس بتسلم ناس .. مش مستاهله أي حاجه

مانا لو عارفه الاجابه ماكنتش كتبت البوست ده واحترت كده

بجد بشكرك بشده يا سوووو ... وماتغبش في زيارتك :)

Rehab Mostafa | May 29, 2008 at 3:01 AM

->@ Ahmed Mubarak
والله يابني رأيك من الآراء اللي بتخليني عاجزه عن الرد عليك

المفروض نفكر بايجابيه أكتر من كده

شكراً كتييييييييييير على رأيك يا باشمهندس:)

Rehab Mostafa | May 29, 2008 at 3:05 AM

->@ رئيس جمهورية نفسه
أنا بجد كنت مقتنعه بالكلام ده جداً
الخير والشر فينا متساويين لكن في حاجه فيهم مش بنقدر نتحكم فيها وبتطغو على التانيه والحاجه الطاغيه هي اللي بتخليني أقول الشخص ده طيب وده لأ

شكراً يا ريس :)

Rehab Mostafa | May 29, 2008 at 3:21 AM

->@ Hero
ساعات الواحد مش بيكون عارف يفرق بين عيوبه ومميزاته

بس ماما وبابا بيشوفوا ابنهم أو بنتهم أحسن حد في الدنيا
بس فعلاً هما الناس اللي مش هتغشنا وتقولنا الحقيقه

أشكرك بجد على الزياره والتعليق:)

Rehab Mostafa | May 29, 2008 at 3:37 AM

->@ Ramy Mahrous
رااااااااااامي عندي في البلوج يا مرجباً بيك يا باشمهندس
منور والله :)
عامل اللي قدامك بطبعه
هو منطق كويس بس أهم حاجه ان مايبقاش فيه نفاق
بس انت بقى يا رامي ماشي بالنصين دوول ؟؟
عارف لو شوفت منك النص الوحش BEL
انت حر
TENEK
أنا بحزرك :P

مش هقولك شكراً على تعليقك :P:P:P

Rehab Mostafa | May 29, 2008 at 3:47 AM

->@ Ahmed Mubarak
لأ لأ لأ ولا كلام كويس ولا حاجه هو مشكله أه

كلامك ان الواحد يدافع عن نفسه ضد الظلم مثلاً بشوية شر ممكن يكون كلام كويس
مع اني مش متفقه معاك 100% بس رأيك ورأي أحمد خالد توفيق يحترم

Rehab Mostafa | May 29, 2008 at 3:57 AM

->@ Shahy
ماما شاهي .... والله بجد بفرح أوي جداً لما بلاقي تعليق ليكي هنا
منوره البلوج بجد بجد

أكيد لو فكرنا بايجابيه هنبقا أحسن كتيييير زي ما أحمد بيقول

شكراً يا شاهي بجد بجد بجد على الزياره والتعليق

Rehab Mostafa | May 29, 2008 at 4:06 AM

->@ Ramy Mahrous
دايماً عامل قلق كده
هي ويلكم واحده مش كل شويه هقلق منور والكلام ده :P:P:P:P
ماتزعلش يا رامي انت برضه عندي في البلوج بتاعي ولازم أكرمك أخر كرم

كلامك جميل ياباشمهندس رامي وزي الفل .... ايه ده ياناس رامي بيقول درر :P:P

كفايه حقد على احمد بقى :P
ايه الناس دي TENEK

منور يا رامي باشا :$:$:$ ولا ايه :))

أحمد عماد | May 29, 2008 at 10:42 PM

أعتقد إن السؤال دا مشكلة جيل كامل
جيل تايه مش عارف هو جاي منين او يروح فين خصوصا وإن كل صاحب طريق عايز يشده لطريقه
أعتقد إن الإنسان عارف نفسه أكتر من أي حد
يمكن بنحتاج نسأل الناس عن عيوبنا لكن في معظم الوقت بيبقى السؤال رغبة في إننا نسمع كلام مختلف لكن في الحقيقة كل إنسان أدرى بعيوبه من أي حد تاني
كل ما نفتقده علشان نحل المعضلة دي حاجتين
شوية صدق
وشوية وقت لالتقاط الانفاس وإعادة الحسابات
وأختلف مع رامي في إن الإنسان ممكن يبقى شرير أو في مواقف تستدعي الشر مهما كان الفعل المصاحب
لكن نقدر نقول في مواقف تحتاج حزم وشدة ومواقف تحتاج لين زي الشاعر ما بيقول :
ووضعُ الندى في موضع السيفِ بالعلا ** مضرٌّ كوضع السيفِ في موضع الندى

أعتقد لو عندنا صدق حقيقي مع ربنا هنوصل لكل الإجابات الي محيرانا ونعرف إحنا مين وعايزين إيه ورايحين فين
ربنا يلهمنا الصدق

Rehab Mostafa | May 30, 2008 at 9:33 PM

->@ أحمد عماد
أهلاً بيك :) بجد منور البلوج

بجد كلامك لا غبار عليه وكويس انك مختلف مع رامي :)

ربنا يلهمنا الصدق

Ramy Mahrous | May 30, 2008 at 9:59 PM

بتحالوا تستفزوني انتوا عارفين كويس اني مش بحب حد يعارضني او حتى يفكر انو يختلف معايا في الرأي وده مثال على النص الخير الي جوايا اما بقى لو عاوزين تشوفوا النص الشر
1- احمد مبارك هيرجع الجيش وهقول انوا متخلف عنو يعني سنه زياده
2- رحاب هاك عليكي وعلى البلوج
3- اما احمد عماد فاهو عارف ازاي انا هندموه
أ - بكره 3 سجن ان شاء الله
ب - الدنيا هتقع بكره وهنشوف ازاي هتشتغل
4- اي حد ميئيدش كلامي ميزعلش

Rehab Mostafa | May 30, 2008 at 10:28 PM

->@ Ramy Mahrous
النص الخير وااااااااااضح جداً يارامي لأ لأ قلبك أبيض وديموقراطي فذيي فذيع يعني
1- حاقد على أحمد علشان الإعفاء اللي ربنا من عليه بيها يا جندي مجند انت

2- يابني عيب عليك ماتقدرش تعمل معايا حاجه
علشان بس أخلاقك ماتسمحلكش انك تهاك عليه :$:$

3- ربنا يتولاك بقى يا أحمد عماد :$

4- أنا معترضه بــــشده على كلامك يا رامي

ومش ويلكم بقى :P

Post a Comment

قول رأيك