مش مهم العنوان


قالت لهُ...أتحبني وأنا ضريرة ...وفي الدُّنيا بناتُ كثيرة ...الحلوةُ و الجميلةُ و المثيرة ...
ما أنت إلا بمجنون ...أو مشفقٌ على عمياء العيون ... قالَ ...بل أنا عاشقٌ يا حلوتي ...ولا أتمنى من دنيتي ...إلا أن تصيري زوجتي ...وقد رزقني الله المال ...وما أظنُّ الشفاء مٌحال ...
قالت ...إن أعدتّ إليّ بصري ...سأرضى بكَ يا قدري ...وسأقضي معك عمري ....
لكن .. من يعطيني عينيه ...وأيُّ ليلِ يبقى لديه ...
وفي يومٍ جاءها مُسرِعا ...

أبشري قد وجدّتُ المُتبرِّعا ...وستبصرين ما خلق اللهُ وأبدعا ...وستوفين بوعدكِ لي ...وتكونين زوجةً لي ... ويوم فتحت أعيُنها ...كان واقفاَ يمسُك يدها ... رأتهُ ...فدوت صرختُها ...أأنت أيضاً أعمى؟!!... وبكت حظها الشُؤمَ ...لا تحزني يا حبيبتي ...ستكونين عيوني و دليلتي ...فمتى تصيرين زوجتي ...
قالت ...أأنا أتزوّجُ ضريرا ...وقد أصبحتُ اليومَ بصيرا ...
فبكى ...
وقال سامحيني ...من أنا لتتزوّجيني ...ولكن ...قبل أن تترُكيني ...أريدُ منكِ أن تعديني ...
أن تعتني جيداً بعيوني
*****************************************
طبعاً دي رائعة نزار قباني... بغض النظر عن حبي لمعظم أشعار نزار وعن كره معظم الناس ليها
بعد ما قرأت الكلام ده سألت نفسي سؤال أصلاً على بالي
على طول بس ألح عليا أكتر... ممكن يكون مختلف عن اللي في القصيده
بس مش تشاؤم ده كلام واقعي ممكن يحصل... وبجد أنا بسأل ومش عارفه الاجابه
هل لو واحد متزوج واحده جميله وبيحبها وحصل ليها حادث خلاها مشوهه هيفضل يحبها وهيفضل واقف جنبها ولا ممكن يتخلى عنها لمجرد ان شكلها اتغير... الحقيقه أنا أعرف حد زوجته حصل لها حادث ومن الأخر يعني احترقت وحصل ف جسمها تشوهات كانت حروق صعبه و الحمد لله اتعالجت بعد كذا سنه علاج و فضلت مأثره على شكلها والرجل ده فضل متزوجها وعايش معاها لحد دلوقتي ومعاهم أطفال والدنيا تمام الحمد لله...
ونموذج تاني من الناس واحده عندها 24 سنه وزوجها ربنا ابتلاه بمرض وحالياً مش بيشتغل وعلى كرسي وكده وف الأخر اكتشفوا ان عنده أورام ورغم انها مش متزوجاه عن حب لكن واقفه جنبه للأخر وبدون الدخول في تفاصيل
مش بس حوادث الحروق والتقاعد
طيب لو واحده تزوجت واحد وبيحبوا بعض وكل حاجه هل لو حصله أي حادث هتفضل معاه ولا تتخلى عنه
من غير ما أقول الحوادث يعني أحسن تتخنقوا مني بس على سبيل المثال زي ما قولت حرق أو قطع أحد الأطراف
أعوذ بالله مني

من وجهة نظري اللي يتخلى عن زوجته أو اللي تتخلى عن زوجها يبقى خاين وندل ومش جدع
ممكن تكون وجهة نظر رومانسيه شويه (مع ان بعد الحوادث دي كلها مافيش فيا ريحة الرومانسيه) بس بجد أنا فكرت ف الموضوع ده ولسه بفكر لو أنا حصلي حاجه بعد الزواج ان شاء الله زي دي لاقدر الله هل زوجي هيفضل متمسك بيا ولا هيسبني ؟؟ ده ماعرفتش أجاوب عليه بس اللي عرفت أجاوب عليه هو سؤالي لنفسي هل لو العكس أنا ممكن أسيبه؟؟؟ ومن منطلق اني جدعه ورومانسيه فكرت انه لو لا قدر الله ... ولا أقولكم بلاش أكمل أحسن
المهم اني برضه من منطلق الواقعيه وان مافيش حاجه مستحيل فكرت في الكلام ده كله وف كل الاحتمالات وماقدرتش أجاوب على لسان الرجال لكن أنا عن نفسي مش ممكن أتخلى عنه ... برغم الكلام اللي قالته الأنثى الندله صاحبة القصيده (واللي ف نفس ذات الوقت غبيه)
بس الرجال قلبهم مش حجر وبني آدم زينا كده يعني أفتكر ان رأيهم مش هيختلف كتير عن رأيي ... ولا ايه؟...
كنت بسمع كلمه بتقال زمان ودلوقتي ف الأفلام وكده... "أنا بحب زوجي حتى ولو عظم ف قُفه" أو "الست بتفضل تحب زوجها حتى ولو عظم ف قُفه" الكلام ده هل هو حقيقي ولا لأ ؟؟ مش عارفه مع العلم ان الكلام ده من زمان وزمان أغلب الزواج كان مش عن حب يعني بيشوفها يوم كتب الكتاب بس ...يعني موضوع التمسك ده مش حب وبس في حاجات كتير غير الحب... بس أعتقد ان دي قاعده وليها استثناءات بدليل ان في سيدات ممكن تقبل تتزوج بعد زوجها مع اختلاف وتعدد الأسباب
بصراحه أنا محتاره بس مش خايفه
وعايزه أعرف رأي الناس ف الموضوع ده
أنا آسفه لو في كلام جامد ومؤذي في البوست مع العلم اني ماكتبتش كل اللي فكرت فيه واني حاولت أعدل في الكلام علشان مايكونش مؤذي ولتاني مره: ده مش تشاؤم ولا حاجه

12 comment(s):

هوندا | March 14, 2009 at 12:33 PM

بصى انا زوجى لقدر الله لو حصله حاجة مش هسيبه ابتا
ومتأكده من غير ماسأله انه مش هيسبنى ابتا

الفكرة هل الزوج بيحب زوجته ولالا

كمان الموضوع فيه حتة أصل وتربية
واحدة قريبتى لما اتزوجت اهل زوجها كانو قارفنها فى حياتها عشان ربنا مرزقهمش بخلف يعنى
وفى الآخر طلع العيب من الزوج مش منها
وزوجها قالها لو عايزة اننا نفصل مفيش مشكله
لكنها رفضت وقبلت تعيش معاه وهياي عارفه انه مش بيخلف
دى فى رأيى جدعنه مش كل الرجاله لو زوجتهم مبتخلفش هيكملو معاها والطبيعى يتجوزو عليها

يعنى دى بتختلف من شخص متربى وفاهم الأصول وبيحترم زوجته وبيحبها وقبل ده بيراعى ربنا فيها

Ahmed Mubarak | March 15, 2009 at 4:07 PM

التصور الجميل شيء والواقع شيء اخر
وممكن اي حد يقول او يتصور هيتصرف ازاي لو اتحط في الموقف
ومفيش اسهل من الكلام لحد ما تتحط في الموقف الي مش بتحبه
ممكن وحده تحب جوزها جدا وتقول لو اتشل مش هسيبه لكن ساعه ما تحرم من الاولاد ممكن جدا تاخذها عاطفه الامومه وتطلب الانفصال وانا مش شايف في كده قله اصل او حاجة او قله احترام ليه

وديه تختلف من شخص لاخر وقدرته على انه يلبي احتياجات شريكه
يعني مش منطق ان وحده تعيش مع واحد
وهيا نفسها تبقى ام وغصب عنها من ضيقتها بتعامله وحش ومش طايقاه .. ساعتها تسيبه وديه مفيهاش حاجة ..

هوا يشوف حاله ويقابل وحده تقبله زي ما هوا وهيا تبقى ام .. الموضوع مش مرتبط بالاصل لان ممكن الي تكون عارفه الاصول بتراعي الاصول لكن غصب عنها بتوصله الاحساس بانه ناقص..

هل ديه عيشه؟ كراجل بقول انها مش عيشه

وكذلك الحال بالنسبه للراجل الي بيوصل لزجته غصب عنه اني عايش معاكي غصب عني وانا نفسي في اولاد او حده اجمل رغم انه بياعملها كويس لكن مش بيديها العاطفه الي هيا عايزاها من كلام تحبه ويراعيها ويسمعها ويحسسها انها على راس اولوياته..
طبعا ديه مش عيشه

فانا ارى ان مفيش حاجة اسمها قاعده عامه ..
وانه لو حد تخلى عن التاني لانه مش عارف يؤدي ما عليه يبقى مش قليل الاصل ومش بيحترم شريكه ..
في معنى اوقع واشمل واعظم مقدرا ومش اي حد يعرف ياخد باله منه او حتى يفهمه

الحياه مش معامله كويسه وبس .. الحياه اخذ وعطاء
وده قانون وضعه ربنا في الارض
علشان تقدر تعطي لازم تاخد وعلشان تعرف تاخد فلازم تعطي
لو مقدرتش تعطي الي قدامك مش هياخد ولا هيديك حجاته العاطفيه والانسانيه والجسديه وواجباته كما يجب
فمش عيب تنسحب في هدوء ولا قله اصل
بشرط انك تكون حاولت تمشي حياتك اولا وان تتيقن ان مستحيل توفي الي قدامك حقه
لان معايير الحب بتختلف وكل حاله وليها منطقها والتعميم كما اراه مش صح
تحياتي

Ramy Mahrous | March 20, 2009 at 3:23 PM

شوفي يا بنتي مش هارد الا بكلمه واحده

يالي واخد القرد على ماله، يروح المال و يفضل القرد على حاله

يعني اكيد من غير رومانسيه و لا كلام شعر
الي بياخد حد على حاجه لو راحت لازم يسيبوه
سواء ولد او بنت
يعني
لو انا اخترت واحده لجمالها اول ما هيحصلها تشوهات اكيد هسبها
و هس لو وخداني على جمالي نفس الي هيحصل
لو واحد اتجوز واحده علشان متدينه
اول ما تبدأ تتهبل و تفكر انها مش عارف تلبس اه و لا تشيل الحجاب او اي حاجه مش تبع الدين برده هيسبها
في حاجه او حاجات بتربط الناس ببعض اول ما هاتروح مش هنلاقي حاجه تربطنا
ولا انتي رايك ايه؟

Anonymous | March 20, 2009 at 8:32 PM

مش عارف
هو على الوضع الحالى انا متفق مع رامى محروس فى كلامه

زمان كنت مقتنع ان مهما حصل لازم افضل مع الطرف التانى

بس بما ان الحياه بتغير الواحد , والواحد تفكيره بيتغير يوم عن يوم اعتقد هيبقى الموضوع على حسب الموقف , وعلى حسب طبيعتى ساعتها

Ramy Mahrous | March 21, 2009 at 6:43 PM

ده عظيم ان في حد بيتفق معايا على حاجه :)

Rehab Mostafa | March 21, 2009 at 10:05 PM

->@ هوندا
يا هوندا أنا عارفه انك أصيله والله وربنا يكرمك يارب وماتحصلش أي مشاكل خالص

Rehab Mostafa | March 21, 2009 at 10:07 PM

->@ Ahmed Mubarak
وجهة نظر تحترم جداً يا باشمهندس وأنا معاك ف الرأي ده ... بس في البوست كنت أقصد حوادث تانيه :)
لكن الموضوع اللي انت اتكلمت عنه أنا معاك في الرأي
وربنا مايجبش حاجه وحشه ان شاء الله
أشكرك على التعليق بجد ربنا يكرمك

Rehab Mostafa | March 21, 2009 at 10:09 PM

->@ Ramy Mahrous
تصدق بالله يارامي :) من المراات القليله جداً اللي تقول رأي ويعجبني :)
لأ بجد كلامك مظبوط جداً بغض النظر عن القرد اللي ف الكلام ده بس كلامك صح فعلاً
أشكرك يا رامي بجد ويارب ماتكونش أخر مره :)

Rehab Mostafa | March 21, 2009 at 10:11 PM

->@ Anonymous
هو فعلاً الواحد لما يتكلم غير لما يكون ف الموقف معاك\ي حق
أشكرك على الرد بجد

Rehab Mostafa | March 21, 2009 at 10:12 PM

->@ Ramy Mahrous
تخيل يا رامي ... أنا شخصياً مش مصدقه :))
ولا مصدقه ان أنا كمان أتفق معاك ف الرأي

A.G | March 31, 2009 at 10:04 PM

Mr Ahmed Mubarak
lola en ana 3aref en msh ana elly kateb elkalam elly enta katboh dah kont eftakart en ana elly katboh


Miss re7ab
dayman enty tlsa3y keda w tgeby 7agat 3'riba w t5aly el nas yfakaro fiha

Rehab Mostafa | April 1, 2009 at 12:24 AM

->@ A.G.
غريبه ... انت متفق مع رأي حد غير رأيك!!!! دي حاجه كويسه :)

كل الناس عارفه اني بلسع على طول علشان أنا أصلاً عبقريه واللسعان من سمات العباقره وكفايه كلام عن عبقريتي بقى

Post a Comment

قول رأيك