شوية كلام مع الشكر والاعتذار


حسيت إني عايزه أتكلم مع نفسي شويه فقلت أجي هنا
في ناس كتيير جات على بالي الناس دي اتعلمت منهم حاجات كتيير وغيروا فيه حاجات كتيير سواء بالإيجاب أو بالسلب
أنا هتكلم على الناس دي بأول حروف من اسمها بس (يعني هتبع طريقتك تقريباً يا عماد) المهم بجد الناس دي عايزه أشكرها أو ألومها وأعاتبها وعلشان كده هكتب بس أول حرف من الاسم هو أكيد كل واحد هيعرف نفسه وفي ناس ماتتخيلش أصلاً اني اتعلمت منهم حاجه بس هما موجودين هنا برضه
بغض النظر عن الترتيب
ملحوظه::1-
أنا بجد مش عارفه مفهوم الحاجات اللي هتكلم عنها دي (الآنانيه والغدر والصداقه ... إلخ) عندي زي عند الناس ولا الناس بتعرف الحاجات دي بمفاهيم تانيه الله أعلم أنا هتكلم من وجهة نظري والكلام ده كله صرييح وفي وشهم أحسن ماتكلم من وراهم :)
2- المؤنث في كلامي معناه الكلام على شخصيه بغض النظر ولد أو بنت
3- البوست ده هيتعدل كتيير أوي إن شاء الله :)
4- أنا مش بحب أدي حد أكتر من حجمه بس المره دي أنا مش عارفه أشكر الناس اللي بشكرها دي ازاي علشان فعلاً يستاهلوا أكتر من كلامي بكتيير
5- إحتمال كبير أكون مش فاهمه الشخصيات دي بس أنا بتكلم من وجهة نظري الشخصيه
وكما يقال: من ساءت أخلاقه طاب فراقه
المهم


1-ِA.M.
غير متوقع
(updated in 05-11-07)
ماكنتش عارفه الشخصيه دي خالص بس عرفتها بالصدفه ورب صدفه خير ان شاء الله :) ... بصراحه ماكنش عندي أي انطباع خالص عن الشخصيه دي كل انطباعي عنها انها شخصيه مع نفسها يعني مثلاً مش ظاهره بين الناس شخصيه عاديه جداً يعني .... بس لما كلمت الشخصيه دي لقيت انها مش كده خالص ..... المهم الحاجه اللي خلتني اكتب عن الشخصيه دي اني اتناقشت معها في حاجات كتير في الدنيا ورأيها غير وجهة نظري في حاجات كتير رغم اني اتناقشت في بعض الحاجات دي مع ناس كتير بس كان كله كلام ومأثرش فيه كان عادي يعني .... لكن الشخصيه دي أقنعتني بحاجات كتيره ماكنتش عايزه أقتنع بيها ... علشان كده حبيت اني أشكر الشخصيه دي بجد كتيييير لأن الكلام اللي اقنعتني بيه فعلاً أغلبه صح... ربنا يخلي الشخصيه دي للغلابه :)ا


5-N.M.
بصراحه أنا كنت متأكده ان الاسم ده هيجي هنا بس كنت مستنيه حاجه جامده تحصل مش حاجه جامده من وجهة نظر الناس بالعكس وكالعاده من وجهة نظري أنا يرضه أنا مش هوصف شخصيه لأنها لاتوصف في سطور ;)
أنا بس هقول شكراً كتيييييييييييييييير علشان بجد ماكنتش متخيله الجدعنه دي كلها من غير مانا أطلب أي مساعده حتى .... والشخصيه دي بتساعدني هي كمان متخيله انها مش بتعمل حاجه بجد أنا أصلاً بحب الشخصيه دي وبجد شكراً على موقف الايميدج اللي عملته معايا ممكن يكون من وجهة نظر الناس الكلام ده كله مالوش لازمه ماحدش ليه دعوه بقى :D
أنا حبيت بس أشكر حد ماكنتش متوقعه منه حاجه زي كده ...... صحيح أنا آسفه علشان زي ماقلت كنت بتخنق من الشخصيه دي في سنه أولى بس العيب كان فيه اني مافهمتهاش صح

6-H.M.
عرفت منها اني أحاول اتحكم في الظروف وماسبهاش تتحكم فيه بس مش بنفذ الكلام ده أو بحاول وبفشل بصراحه

7-C.S.

اتعلمت من الشخصيه دي بجد حاجات كتير بحاول اتعامل بيها دلوقتي منها اني ماشتكيش كتيير وبجد تفكير الشخصيه دي بيعجبني جداً في حاجات كتيييرهي ممكن تكون شخصيه جامده شويه مش مرنه يمكن ده العيب الوحيد بس بجد أنا بحب الشخصيه دي أوي شكراً كتييييييييييييييير
على فكره ده مش قسم علوم الحاسب ده اسم لشخصيه :D

8-M.
كفايه أول حرف
ممكن برضه أتحامل شويه على الشخصيه دي بس بصراحه بحس ان مبدء الشخصيه دي أنا ومن بعدي الطوفان والمعنى واضح بس تفسيري ليه ممكن كالعاده يكون مختلف شويه أو كتيير أنا مفسراه بمواقف
من ضمن المواقف انك لما تشوف صاحبك مضايق من تصرف معين انت بتعمله المفروض انك تحاول تبطله وخصوصاً لو كان التصرف ده أصلاً مش كويس (بعتبرها من آداب الصداقه) خلاص احافظ على مشاعر اللي قدامي وماعملش كده مثلاً لكن الشخصيه دي مش بتعمل كده
ومن النوع اللي ممكن ينسب حاجات ماعملهاش لنفسه وأنا بحس ان ده منتهى الظلم والخيانه
غير كده هي شخصيه لذيذه بس هي دي نقطه الخلاف بيني وبين الشخصيه دي
أنا بس بعاتبها :)


11-E.I.A.
الاسم ثلاثي اهو :)
(updated in 01-03-10)
من اكتر الشخصيات اللي تقول خساره فيها الوقت اللي عرفته فيها... وبما ان خساره فيها حبر الكي بورد ... من أكتر الشخصيات اللي شوفتها في حياتي تكره الخير لحد ومش بس كده لأ تعشق أذية الآخرين يعني مجموعة صفات ماشوفتش زيها في بشر بصراحه ولا في أي كائن حتى... أكتر شخصيه منافقه وب100 وش شوفتها في حياتي بجد ماكنتش أتخيل ان في حد في الدنيا كده.... آسفه جداً لنفسي اني عرفت شخصيه زي دي

15-W.SH.
الشخصيه دي وأنا في قمة ضيقتي اللي هي طبعاً تالته الترم التاني قالتي ماتقلقيش وإن شاء الله ربنا هيحلها بس انتي ادعي وقولي "اللهم أجرني في مصيبتي واخلف لي خيراً منها تلات مرات" أنا بصراحه الدعاء ريحني جداً وربنا كرمني فعلاً وعديت بمعجزه بجد بمعجزه الحمد لله وحاجه كمان الشخصيه دي ليها فضل عليه اني أكمل البلوج ده إني أستمر فيه الحمد لله ووجودي في البلوج ده بيريحني كتيير أوي وبتكلم هنا براحتي وناس كتير بترد عليه بستفاد منها كتيييير... بجد شكراً كتيييير وربنا يقدر الشخصيه دي على الخير ويكرمها وبجد أنا بحب جـــــــداً الشخصيه دي ربنا يكرمها يارب

16-R.M.A
(updated in 01-03-10)
من أجدع الشخصيات اللي عرفتها في حياتي ... صريحه ... كفايه اني اقول صديقة عمري(14 سنه ماشوفتش منها اي حاجه وحشه) بس محبطه شويه :))ا

39 comment(s):

Koky | May 21, 2007 at 1:10 PM

eh ya bet anty da law 7ad 3aref yafok shafret asmy hiafhamny 3'alat :D....fe 7aga men ally 2olteha 3'alat :P . Bas bgd Merciiiiiiiii w rabena ya5aleky lia Ameeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen.

Rehab Mostafa | May 21, 2007 at 3:45 PM

->@ Koky
:-? tyeb momken t3rfeny eh ely 3'lat :-? ana msh fhma
w b3deen enty meen aslan f dool :D:D:D :P:P:P

Anonymous | May 21, 2007 at 4:25 PM

3lya el ne3ma msh 3arf meen dah
inti wa5da 2lm gamed gdn 3la fkra (::D)
انا مش بافهم حد
تحليل مين , انا سليم الحمد لله
ومش فاتحها ملجأ ولا شئون اجتماعيه
وانا من مبادى خلى قلبك اسود وماتحترمش رأى حد
وبعدين انا اصلا واخد الكدب هوايه
على كل حال العفو (::D)

Rehab Mostafa | May 21, 2007 at 4:37 PM

->@ E.M
:O eh daaaaaaa
خلاص انتظر التعديل القادم
(tenek) :P :P

funnykat | May 21, 2007 at 9:21 PM

we betfshali leh ba2a insha2allah ^o) .... Gooo on ;)
2al ya3ni shayfani ana elli ba3mel keda ::D bala 5eba fe 5ebetha ,bas ba7awel bardo MM..we adena ahoh lessa bent3alem men ba3d we bensa3ed ba3d :-*

ana batkalem 3ala asas enni mawgoda :-? ... mosh keda walla eh BEL

salamzzzzz:-h

Rehab Mostafa | May 21, 2007 at 11:00 PM

->@ F.K.:P (TEnek)
@ H.M. :)
ya bnty m7na etklmna f el mwdoo3 da kteer:D
w b3deen enty GO ON ya5ty faked el she2 la yo3teh :D
w b3deen ana aslan msh 3rfa enty hena wala la2 (TENEK) Rkzy shoya (tenek)
Merci bgd (yay)

Anonymous | May 23, 2007 at 9:09 PM

ana wa7ed men al maktoben hena :) shokran begad 3ala al kalam al gamel da .

Rehab Mostafa | May 23, 2007 at 10:49 PM

->@ Anonymous :-?
أنا بصراحه مش عارفه مين بالظبط بس شاكه في حد معين علشان كده كتبت بالعربي على العموم أنا بجد فعلاً الكلام اللي بقوله ده مقتنعه بيه 100% وارتحت جداً لما كتبت الكلام ده سواء شكر أو اعتذار أو لوم وعتاب
وأنا اللي شكراً جداً سواء كنت بشكرك أو بلومك :)

Nesma Mostafa | May 24, 2007 at 11:35 PM

:D ah el 3'tata deh ana m3rftsh wala 7ad mn ele mktobeen 3'er R.A.M :D ele howa Nesma Mostfa aked :P:P

no bgd ah el buzzle deh bs ana maly y3ne :D ana kont b3'tet bs

bs el post dah 7lw

Rehab Mostafa | May 24, 2007 at 11:47 PM

->@ Nesma
:D eh ya Nesmo :D ana msh fhma enty 3yza t2oly eh bsra7a :D:D:D:D:D:D
3l 3moom akeed esmek gay ya3ny bas lama esmy yegy 3ndek f el post ely bt3mlelo update(tenek):P :D
I LOVE U SOOOOOOOOOO................. MUCH bgd w sure esmek ely hoa N.M. :D hytkteb enty msh R.A.M.:P
merci (yay)

Nesma Mostafa | May 24, 2007 at 11:57 PM

aah dah :( 2nty btklmene b2lata keda leh , :D w b3den ana la 2osaf fe stoor wala klmat da ana 3eza klma b7alha 3lshan twsfene feha
:D:D:D:D bhzr bhzr bhzr msh 3eza tre2a

- thx for ur comment

Nesma Mostafa | May 24, 2007 at 11:58 PM

srrry thx for ur replay

- ana nset 2ftkrt nfsy henak f my blog :D sry

Rehab Mostafa | May 25, 2007 at 12:02 AM

->@ Nesma
yabnty maho 3lshan enty la tosafy fe sotoor enty 3yza google kolo ywsfek :D fa 3lshan keda m3rftsh awsfek hena my keyboard 3gzet 3n el kalam (MM)
w b3deen el blog bt3ek ya 2maaar (K)(K)(K)(k) y3ny thnx 4 comment aw reply msh htfre2 :D w y2olo 3lya ana ely tenka :D
el mohm :D l tany mara yaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah 3l e7rag :D:D:D:D

Nesma Mostafa | May 25, 2007 at 12:05 AM

:D howa ana 2t7rgt kter 2wy 2oday w 3la fkra heya puzzle msh buzzle :D bs ana mkontsh l2ya el 7rf dah fl keyboard (kan f mshwar)

3lshan b2a m7dsh y7rgny tany :D
ya r7'ma

Rehab Mostafa | May 25, 2007 at 12:11 AM

->@ Nesma
TENEK :D
1-koyes en el P geh bdry mn el mshwar
2- ya Nesmo ana ma2drsh a7rgek tb3an danty 7bebet 2lby (K)

Anonymous | May 25, 2007 at 12:58 AM

سلام عليكم
اعتقد اسمي مش هيضيف جديد في البوست ده عشان كده انا هعلق ب anonymous
الأول ربنا يكرمك يارحاب علي الكلام الجميل ده انا اصلا كنت ناسيه الموضوع ده لحد ماانتي اللي قولتيلي عليه وبجد فرحت جدا سعتها قولت ياااااااا الواحد فعلا ممكن بكلمه يقولها لحد في وقت ضيقه ممكن تخفف كتيييير من الامه في حيث انه ممكن يكون شايف ان الكلمه دي عاديه جداوميتخيلش ان عند الحد ده تعني الكثير.
بجد شكرا وربنا يقدرنا كلنا علي فعل الخير وعلي فكره الدعاء ده اتقالي برده في وقت انا كنت في امس الحاجه اليه
الحمد لله والشكر لله والفضل لله واحده:(
اخر حاجه بقي انا عرفت تقريبا 3 او 4:D:D:D شخصيات من المكتوبين ومنهم
نسمه طبعا
اني أحبك في الله وربنا يديم محبتنا ان شاء الله

Rehab Mostafa | May 25, 2007 at 1:14 AM

->@ W.SH.
ساعات الواحد بيعمل حاجات خير وبتأثر في اللي قدامه وهو مش واخد باله
بجد انتي مش عارفه انتي عملتي فيه ايه بالدعاء ده ربنا يكرمك يارب
أما بالنسبه للشخصيات كويس انك عرفتي العدد ده كله منهم في ناس مش عارفه نفسها اصلاص :D
thnx bgd 3ala kol 7aga (K)

Nesma Mostafa | May 25, 2007 at 2:00 AM

2eh w menhom Nesma tb3an deh :D bttre2y 3lia wala ah :D:D:D
mashy 2nto 3ial 3'teta :D:D:D

Rehab Mostafa | May 25, 2007 at 3:04 AM

->@ Nesmooo
:D:D:D: ALLAH ysm7ek :D

Anonymous | May 26, 2007 at 8:48 PM

Yatarh dah 2na?
Moken ne3raf y3ny 2yh (3)..
shokraaaaan..
:)

Rehab Mostafa | May 26, 2007 at 8:53 PM

->@ A.M.
tyeb momken a3rf meen tyeb :D
law 3rft meen h2olak enta hoa wala la2
m3lsh 3lshan feh A.M keteeer 3yza a3rf enta meen

Rehab Mostafa | May 26, 2007 at 10:03 PM

->@ A.M. again :)
i think eny 3rft enta meen bas bsra7a el A.M. ely a2sodo msh enta cz hoa 2ly aslan eno 3rf nfso:) w el 3 means عين
his name is A.3 or A.M. :D

بس لو كنت انت اللي في بالي أصلاً انا مش واخده عنك فكره انك مغروور خالص :)

Ahmed Mubarak | May 27, 2007 at 4:05 PM

"شوية شكر مع الإعتذار"
هوا انا قريت البوست..وطبعا كسلت اقرا الكومينتات علشان الفرانكو..فمعرفتش حد من الاسامي دية..بس فكرة البوست كويسة..جديدة..بس عايزين شوية ديكربت
:D:D:D

Rehab Mostafa | May 27, 2007 at 10:28 PM

->@ Ahmed Mubarak
المشكله ان حتى لو كنت قريت الكومنت ماكنتش هتفهم حاجه برضه :D:D:D
علشان الأغلب بيتكلم بالرموز
أما بقى عن الديكريبت:D :D
صعب أويى أعمل ديكريبت بصراحه بس الحمد لله الهدف اتحقق وكل واحد عرف نفسه :D
وشكراً بجد انه عجبك
على فكره لو حد قال عليك انك مغروور يبقى كداب :)

Ahmed Mubarak | May 27, 2007 at 10:51 PM

No Comment ;)

Rehab Mostafa | May 27, 2007 at 10:54 PM

->@ Ahmed Mubarak
:D:D srry 3ala el puzzle de 3ala r2y Nesma :D

Mona E. Fahmy | May 28, 2007 at 1:44 AM

Hi....eih dah ana mesh la2yaa esmi fi el post dah :D akiiid neseeety
I know that my name not included buti just wanted to tell u nice post we a3'les shoyaaa beyma 2enny awel maraa akteblek fi el blog bet3ek :(

Anonymous | May 28, 2007 at 1:48 AM

@ re7ab
it's me :D:D:D N.M ( 3sola )

merciiiiiiiiiiiiiiiiiii 3la el N.M :D:D:D:D:D
bgd thank u soooo much 3la el klam dah :( m3 2ny m2oltsh 7aga mofeda bs el mohem 2nk bt7beny :D:D
:D w 2nty walahe 3solaaaaaaa gedan w msh 3rfaa leh msh 2dra aftkr modo3 2nk konty 3rfany w btt7'n2y mny :D:D:D bs keda a7sn :D asl fe nas kter btt7'n2 mny :D bt7b 3la tol y3ne
thank u soo much 3la b7bhaaa 2awyyyyyyyyy deh :D

ah a7la 7aga 2ny 7sa 2ny 3mla zay el konde el mkhol keda :D:D awl mara a comment b 7aga N.M :D:D:D:D 3rft now el nas bt7b el anonymus leh

Rehab Mostafa | May 28, 2007 at 1:49 AM

->@ Mona
bgd nwrty el blog :)
thnx keteeeeeeeer bgd
mt5fesh msh hnsaky ;)

Rehab Mostafa | May 28, 2007 at 1:55 AM

->@ N.M.
ana ba2a fkra eny makontsh bte2ek :D:D:D
bas aho kan el 3eb feya msh feky :$:$
el mohm kfaya ba2a shokr w keda 2olna (BEL)
shklek 3soool mooooooooot f el anonymous :D:D:D
w brdo bgd I LOVE U soooo much (K)

Anonymous | May 28, 2007 at 1:25 PM

@Nesma
capital N aho;)
ya nesma anty 3'ania 3n el t3reef:D y3nee mish me7taga yekon esmk mktoob 3shan kda 2olt wemnhom nesma tb3n;)
ana 7bt bs ar5m 3likee ya 2mr
wallahee antee 3sola:D:D

Rehab Mostafa | May 28, 2007 at 2:57 PM

->@ Anonymous
law zak2y ma5nesh ya3ny w hea msh m7taga zak2y now yb2a @ W.SH.
sirst :D enty 2olty Nesma capital N :D bas gety 2olty nesma tany small n :D:D keda msh 3rfa ba2a hea momken t3ml feky eh :D bas ana msh 3yza dam hena (tenek)

Anonymous | May 28, 2007 at 4:12 PM

I am one of them :) , Rabena ykremek .

Rehab Mostafa | May 28, 2007 at 4:34 PM

->@ Anonymous
تقريباً البازل دي جات على دماغي أنا :D
أنا مابقتش عارفه بصراحه مين اللي بيرد أنا بجد توهت :D
اوكي لو كنت واحد منهم ولا واحده منهم الله أعلم انت ولا انتي ميين وفين بس ع العموم كويس انك عرفت أو عرفتي نفسك
:D:D:D:D
thnx 4 this MAZE :D:D
اللي بعملوا في الناس بيطلع عليه ;-s ;-s

Rehab Mostafa | May 28, 2007 at 4:41 PM

->@ Anonymous again :D
may be akon 5ment meen :D bas bgd ana keda etl3'bt ben el the first Anonymous and U :D
bas brdo el mohm en hdfy et72a2 el 7amd lelah w kol wa7ed 3rf hoa meen :D el mohm t3rf enta wala enty meen :)
bas ya reet t2ol enta meen bel symbol bt3ak bas 3l a2al :) w law kont wa7ed mn el M yb2a mt2olsh enta meen :D bas bgd 3yza afhm:D:D

Nesma Mostafa | May 28, 2007 at 10:06 PM

:D:D:D:D:D ah kol el anonymus deh
howa men el sh7'sya ele 2lbto el blog 3leha deh :D
then , fofa bt2oly 2ny 3sola walahe :D:D:D:D msh moshkla b2a el small n ya r7ba :D de awl mara t2oly 3sola :D
merciiiiiiiiiii

Rehab Mostafa | May 28, 2007 at 10:25 PM

->@ Nesma el 3sola :D
awlana eh r7ba de :@:@ esmy Re7ab wala Rehab wala Re8ab 8-1 :@ lken r7ba de sa3b mooot
second b2a :
ana msh 3rfa bgd meen el nas de :D ana shyfa 41 comment 3ala 13 sh5sya :D:D:D:D 7aga tgnen :D

Anonymous | November 7, 2007 at 3:55 PM

مش عارف انا من حقي اتكلم ولا لأ..بس لو فعلا كنت أنا الشخص دة..فأنا شايف ان الكلام دة كتير في حقي جدا..واني بجد ما أستهلش حتى اني أتحط في القائمة دية بجد..
وبجد شكرا أوي على الكلام دة..كلك ذوق..انتي بجد شخصية محترمة جدا وليكي تفكير مستقل لا يمكن تجاهلوة..واتمنى ربنا يوفقك في حياتك..وشكرا مرة اخرى وبجد دة كلام كبير عليا جدا

Rehab Mostafa | November 18, 2007 at 12:08 AM

->@ A.M
أعتقد انك اللي أقصده
الكلام والله مش كبير ولا حاجه عليك أنا كمان نسيت أقول انك مش مغرور :D
ما انا قلت مش بحب ادي حد أكبر ولا اصغر من حجمه يبقى من وجهة نظري الشخصيه على الاقل انت تستاهل طبعاً الكلام ده وأكتر والله
وشكراً على الكلام ده :)

Post a Comment

قول رأيك