FCI tag

I've been tagged by Ramy 3ala assas eny f el bloggers section 3ndo
w bsra7a tslm edak ya 7osam 3l as2la de (Y)

1-List five things you learnt in FCI -not Technical :D-??
1- إن في ناس كتييييير بتدور على مصلحتها دون اعتبار لمعنى أو قيمة الصداقه وان في ناس ممكن تدوس عليك علشان توصل والناس دي ماتقولكش سلام عليكم الا اذا كانت عايزه منك حاجه
2-عرفت برضه ان في ناس مستعده تموت علشان الصديق وعارفه فعلاً ومقدره قيمة الصداقه ومعناها
3-ممكن الناس تعترض بس اللي انا اكتشفته ان الكليه دي بالحظ يعني مش معنى اني أذاكر وأفهم وأشرح للناس اني انجح في الماده بالعكس خالــــــــــــــــــــــــــــــــــص :D
4-مش مشكله السن مش معني اني اكبر من حد يبقى بفهم عنه بالعكس انا في ناس كتييير أصغر مني وبحترم جـــــــداً طريقة تفكيرهم
5- ان دفعتنا دي رجــــــــــــالــــــــه بجد من الناس اللي ماتتعوضش وفي ناس كتيير اوي بحترمها جداً في الدفعه دي يعني اتعلمت ان الرجاله الصح يبانوا وقت الشده ويقفوا مع بعض وقفة رجاله
2-Five things you will miss in FC ??
1-الناس اللي عرفتها اللي بجد مايتعوضوش
2- المكان نفسه هيوحشني وجو الكليه نفسها وجو تسليم المشاريع واللي بيحصل فيها
3- الحياه الروتينيه المتعبه جداً علشان انا اصلاً بحب اني ارهق نفسي اويييي :D
4- الاوقات الجميييييله اللي لايمكن تتعوض
5- الرحلات اللي ماطلعتهاش كلها بس برضه هتوحشني
3-Best day in FCI Helwan?
مش فاكره أوي بصراحه بس اليوم اللي كنت فيه في قمة السعاده السنه اللي فاتت 2006 في ختام الاسبوع الثقافي لما هويدا خدت 5 شهادات تقدير بجد كنت فرحانه جــــــــــــــــــداً أكتر مافرحت لما خدت السنه دي شهاده مش عارفه ليه :D
4- Worst day?
ممكن نقول worst term :D:D:D
تالته الترم التاني اللي بجد مافرحتش فيه ولايوم الا يوم ما هويدا خدت شهادات التقدير بس الباقي كله كان اكتئاب وشيل هم ورعب من النتيجه علشان كان ناقصلي ماده واطلع بره:D
5-Best week?
الاسبوع الثقافي 2007 مع اني ماليش فيه بس بجد بحترم الناس القائمين عليه جداً وبحب الاسبوع الثقافي وختامه جداً جداً
6-Best doctor, course, book, project?
دكتور : الجارحي و حجاج وسيد عبد الجابر علشان ضميره وماحدش يشتم ودكتور بلال
كورس : الذكاء الصناعي وبرضه ماحدش يضرب
book : Artificial Intelligence and Operation System
project : Flash, MFC, Matlab
7-Worst doctor, course, book, project?
دكتور : ح. ش. اللي الكل عارفه
course : Java
book : Digital Image Processing :@
project : Compiler والله يجازي اللي كان السبب :D
8-Best instructor?
مستر عمرو غنيم بجد عنده ضمير جداً وايهاب علشان بحس انه فاهم اوي و أيه علشان الضمير أوييي وانها بتحب تساعد وأحمد عمرو اللي مادناش أصلاً بس برضه من الناس اللي عندها ضمير وبتحب تساعد وأيمن عزت ومس مي
9-Best situation?
هو موقف صعب ومؤلم بس عرفت فيه معاني كتيير
وفاة والدة محمد نبيل وأخت كريم حسيت بجد ان الدفعه دي أسره واحده قلبها على قلب بعض وخصوصاً كمان موقف البنات اللي طلعت رجاله
10-Bad situation?
يوم تسليم مشروع التخرج الترم اللي فات حسيت اننا قدام انسان مش فاهم أييييييييييييي حاجه وتافهه ومش هقول اكتر من كده
11-Did you meet your sweet-half in FCI?
لأ مش بفكر في الموضوع ده مستنيه لما أكون نفسي الأول :D
بس للأمانه أنا نفسي يكون حد من نفس المجال علشان يقدر إني مش مجنونه ودي حاجه طبيعيه تأثير الكمبيوتر :$:$:$:$
12-Did you regret for knowing someone in FCI?
أكييييييييييييييييييييييد للأسف الفظيع اني ندمت
13-What was your favorite place in the faculty?
الدور الأول
14-What is the size of our digital photos on your hard disk?
عندي 456 ميجا واللي عنده صور يجبها أحسنله :D
15-What will you do in the last day?
مش عارفه بس الأكيد ان شاء الله هحاول أخرج مع اصحابي وبجد خايفه أبكي :$:$
16-What would you like to say to dof3tnaa?
بحبكم أويييييييييي وياريت نفضل على اتصال دايماً ببعض يا أحلى ناس عرفتها
17-What would you like to say to other grades -aldof3at altanya
عيشوا كل لحظه لأن الفتره دي ماتتعوضش وشدوا حيلكم وخلي بالكوا الكليه دي دنيا كبيره أوي هتاخدوا خبطات من ناس وهتتصدموا في ناس بس طبعاً مش كل الناس
18-What would you like to do if you found the today's date is 2003-ya3ny lo reg3t lesnah ola bel3fyah ??
هيحصل نفس اللي حصل بالظـبط لأني مش بقتنع بحكاية لو الزمن رجع بيه هعمل كذا ومش هعمل كذا بس علشان أجاوب بجد
هحاول أكون أنانيه وبتاعة مصلحتي :D
ومش هشرح حاجه تاني لحد علشان ماشيلش الماده اللي أنا بشرحها كالعاده :D:D
tagging: kol ely 3yz ygweb 3l as2la de :D

22 comment(s):

funnykat | May 8, 2007 at 9:19 PM

بجد يارحاب إنتي أحرجتيني لما قولتي إن أحسن يوم بالنسبالك يوم ما اتكرمت ، بس ده مش جديد عليكي إنك تفرحيلي و تفرحي لكل اللي بتحبيهم لإنك طول عمرك جدعه ، أمال أنا بحبك ليه و مش
عايزه أسيبك :@

و عايزه أقولك علي حاجه أنا قولتهالك قبل كده ... " إعملي الخير و انسيه "

Rehab Mostafa | May 8, 2007 at 9:31 PM

-> @ Howida
(YA3AM) :D
أحرجتك ليه يعني عادي يابنتي بجد والله كان أكتر يوم فرحت فيه وبعدين ايه الحب اللي بعنف ده متعصبه ليه وانتي بتقولي مش عايزه اسيبك TENEK
mmt2dresh tst3'ny 3n tnkty w enty 3rfa :D
أنا بقولهالك بقى على طوووووول اني بعمل الخير وبنساه ومش بستنى مقابل بس بكره اني أخد مقابل الخير ده شر أو غدر أو خيانه أو كدب الحاجات اللي مش بحبها دي
أه
نسيت أقولك شكرااااااااااااً علشان انا بحب كلمة جدعه دي اوييييييي :$:$:$:$

Ahmed Essawy | May 8, 2007 at 11:28 PM

معلش يا رحاب انا مش معاكي في اخر حاجه .
ان الواحد يبقي اناني و و بتاع مصلحته .
انا شايف ان الواحد يعمل باصلحه و الي اتربي عليه لان لو كل واحد شاف الوحشين و عمل زيهم الدنيا حتبقي وحشه اكتر .

لو الواحد كويس و اثر في نفس الي ادامه اكيد الي ادامه حيكون كويس و يبقي كسب واحد بدل ما يخسر نفسه .

انا عارف ان الكلام دا مش واقعي و في ناس مش بتيجي الا بالعين الحمرا
بس برضو حرام نعامل الناس الكويسه بانانيه و كدا .

Rehab Mostafa | May 9, 2007 at 1:02 AM

-> @ A7med 3ssawy
انت معاك حق طبعاً
بس أنا بتكلم بصراحه اللي شفته من ناس كتيييير ماينفعش اني أكون زي مانا ماينفعش اني افضل اعاملهم بكل طيبه وهما يقابلوا كل الخير وكل التضحيات بمنتهى الغدر وقمة قمة قمة الانانيه
وعمرك ماهتعرف تأثر في نفس اللي قدامك لان دي بتكون طبعيته والطبع مش بيتغير
أنا مش متشآمه خالــــــص :D
بس بجد من مواقف كتييير عانيت منها
في ناس فعلاً بتتأثر وبتحاول يكون عندها دم بس برضه في ناس معندهاش دم وعايزه تأخد كل حاجه
كلامك بجد جميل أويييي لو اتنفذ الدنيا مش هتبقى وحشه كده
بس أنا بجد مش قصدي نعامل الناس الكويسه بأنانيه أنا قصدي نردها بس
ووالله مش بعرف أكون أنانيه رغم اني نفسي اتعلمها

Koky | May 9, 2007 at 1:23 AM

el 2as2ela to7fa gedan w bet5aly el wa7ed ytzakar kol ally 3ada 3aleh fe el senen ally fatet merci bgd ya 7osam.
bas aktar 7aga dai2etny fe el 2as2ela w kaman fe agabet re7ab " What will you do in the last day? " la2eny bgd mesh 3aiza el yom da yegy w mesh 3rfa ha3mel eh bas rabena yostor.
3an nafsy at3alemt men el kolia w men el nas ally at3amelt ma3ahom 7agat keteeeeer yo3tabar n el kolia kwenet sha5siaty w as7aby ya3rafo eh ally at3'iar fia.w bgd hiaw7shny kol makan feha :(
aktar sha5sia kerehtaha fe el kolia w rabena yasam7o bgd re7ab 3arfah :D mazonesh an fe 7ad bi7ebo aslan.
kfaia keda ma3lesh twelt( el kalam 3an el kolia mesh hia5las abdn ).

Anonymous | May 9, 2007 at 10:43 PM

نفس الكلام الى عايز اقوله قاله احمد
لو انت يا رحاب عايزه الدنيا تبقى كويسه يبقى مش من المنطقى انك تنقصى كفه الناس كويسه واحد وتزودى كافه الناس السيئه واحد
غير كده ربنا اكيد هيجازيكى خير على ردود فعلك الكويسه والطيبه

Rehab Mostafa | May 10, 2007 at 12:14 AM

->@ Koky
first er7meny w ektby 3rby :D
i think en el kolya kwenet sh5sytna f3lan kolena w byenet fena 7agat kanet mdfona 3ala r2y howida:D w byent el 7agat el koyesa fena w el msh koyesa
3la fkra ana bkrah el sh5sya de akter mnek :@:@:@:@:@:@:@:@:@:@:@
H.S.
w b3deen ana kont 3yzky tgwby 3ala el as2la de enty kaman bas hena (TENEK)
w twly br7tek :D

Hager | May 10, 2007 at 12:47 AM

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أولا أنا عايزة أهنيكى بالبلوج بتاعك مع انها جاية متأخر اووووووووووووووووى و بجد سورى لأنى كنت مشغولة اليومين اللى فاتو .
ثانيا عايزة أقولك انك يا رحاب من الناس اللى كان نفسى اعرفهم كويس و اتعامل معاهم من زمان و على فكرة انا بحس برضه انك تنكة زى مصحابك بيقولوا مش عارفة ليه مع انى متعاملتش معاكى كتير :D , بجد بحبك فى الله و انا اكتشفت و انا بقرأ الأسئلة دى انك بتحبى اصحابك جداااااا لدرجة ان احسن يوم ليكى فى الكلية هو اليوم اللى صحبتك اتكرمت فيه (حقيقى يا بخت هويدا بيكى) .
ثالثا بقى انا مع احمد عيسوى و ايمى فى انك مينفعش تكونى انانية لمجرد انك اتعرضتى لموقف مع انى معرفش ايه هو و تطبقيه فى حياتك كقاعدة و تعاملى الناس كلها كدة لأن زى مفى الوحش فى الطيب كمان و يمكن اكتر .
معلش لو كنت طولت عليكى
ارجو نكون على اتصال علاطول

Rehab Mostafa | May 10, 2007 at 12:54 AM

->@ 3mad
انت عارفني ياعماد أنا عمري مافكرت اني أزود كفة الناس اللي مش كويسه زي مابتقول بس أنا بجد بحاول أغير في الناس دي كتييير لحد مابيأس وانت عارفني برضه مش بيأس بسرعه خالص :D
علشان كده تقدر تقول بتخنق وبكره اني أكون كويسه مع ناس ماتستاهلش
بس برضه والله عمري ماعرفت أبقى أنانيه
الحمد لله :)

Rehab Mostafa | May 10, 2007 at 1:03 AM

->@ Hager
أولاً شكراً وولايهمك على التأخير أنا مقدره الظروف
ثانياً :D:D:D
الله يسامح اصحابي دول بس بجد التناكه دي مجرد faces 3l msn
دايماً بكتبها :$
هو أنا تنكه ولا ايه ياناس بجد :'(
بصي أنا فعلاً بحب أصحابي لدرجه ماحدش يتخيلها الحمد لله بس ياريت هما يقدروا:D
وبجد وحيات ربنا أنا هو ده فعلاً اليوم اللي جيه على بالي واليوم الوحيد الحلو اللي افتكرته
وطبعاً يا بخت هويدا بيا tenek :D
وأنا كمان معاهم والله بس أنا بقول كده مجازاً أنا عمرييي ماعرفت أكون أنانيه وربنا يشهد على كده
وبجد لو أنا يوم كنت أنانيه مع أصحابي يقولوا plllllz
يمكن أكون اتعلمت الانانيه :D
هو أه في الكويس والوحش بس المواقف الكتير بتخلي الواحد مش واثق في اللي قدامه هو طيب ولابيمثل
thnx kteeeeeeeeeer 4 ur comment
w ISA hnfdal dyman 3ala etsal (K)

Nesma Mostafa | May 10, 2007 at 2:24 AM

hiii sokarty
ana 2olt anwark shwaya y3ne
i will say it hena 3lshana ana msh b comment fl post el tany bt3 bye bye
bgd u r wonderful person bs el moshkla 2ny msh 3rft keda 3'er lma 2t3mlt m3akay w dah lel 2saaf kan too late & i love u soo much bgd

2nd : whatever u face.. law 2t3'erty msh htrta7y w msh htb2y 3akbty el w7shen aw 3'ertehom heb2o zado wa7ed w homa kter 2awy msh htfr2 y3ne msh dah ele hewg3hom aw y3'erhom
bs law fdlty zay ma 2nty w t3bty shwaya el kwayesen ele h2olelen 2awy heb2o msh n2so wa7ed :D
f kol el 7alat zay ma 2nty shefa mfesh 7aga btfdal zay ma heya fl donia so to be save 7'leke 2nty el 7aga ele htfdl zay ma heya

Rehab Mostafa | May 10, 2007 at 3:16 AM

->@ NesmOOOO :D:D:D:D
hiii 3solty (yay) :D
eh el tanaka de ya raby bas :D awel mara ashof 7ad tenek 3ny :D
بجد يانسمه ربنا يخليكي يارب
على فكره احنا عرفنا بعض من سنه أولى بس انفصلنا لو تفتكري مع هويدا
بس بصراحه كنت بتخنق منكم انتوا الاتنين :D:D:D:D kooooont
أنا مش هتكلم هنا عن هويدا علشان برد عليكي انتي (TENEK)
بس بجد والله انتي شخصيه جميلـــه جداً وعرفت كده من كذا موقف مش عارفه اعدهم بس هما بيكونوا كده حاجات بتعدي وبتعلم فيه لكن مش بعرف أقولها:D
I LOVE U SOOOOOO MUCH akter mnek (TEnek)
2nd:
بجد إنتي عندك حق اللي بيتغير للأوحش بيأذي نفسه مش الناس علشان كده بحمد ربنا اني مابقتش أنانيه بس برضه نفسي أتعلمها علشان أردها مش أتعامل بيها
thnx ya NeSmA :D keteeeer 3ala ur comment ;;)

Nesma Mostafa | May 10, 2007 at 11:42 AM

konty 3rfany mn sana ola w btt7'n2y mny kman :D:D:D yanhary 3la el zo2 :D tb kwayes 2ny nset 2ny kont a3rfk f ola 3lshan aked kont bt7'n2 mnk:P:P:P 2shm3na 2nty y3ne
:D w b3den ma ana online 23 hours(aked msh 24 3lshan bakol f on hour)
ma t2oly el klam dah hnak :D 3'teta:P
bs brdo love u soo much

Rehab Mostafa | May 10, 2007 at 3:15 PM

->@ NesmAAAA
:$:$:$:$
مش بقول الحقيقه (tenek)
وبعدين الكلام ده مايتقالش أون لاين :D
لازم أعترف بيه قدام الناس علشانانتي اللي شخصيتك أجبرتني إني أحـــبــــك أوييييييييييييي
(TENEK)أحرجتك صح :D:D
علشان كده كان لازم أقول للناس مين هي نسمه :D
وإني ماكنتش فاهماكي صح يعني العيب فيه مش فيكي
yaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah 3l e7rag :D

Nesma Mostafa | May 10, 2007 at 3:18 PM

:D:D:D:D howa 2nty fr7ana bl 27rag 2awy keda leh :D:D:D
3ady y3ne mho ay 7ad begelo yom w be2o7rag
bs mashy :D mercii brdo

Rehab Mostafa | May 10, 2007 at 4:31 PM

->@ NesmOoOoOoOoOo :p
tb3aaaaaaaaaaaaaan fr7ana ll e7rag :D
bas ya rab mygeesh 3lya youm w ab2a f mwkefek da (tenek) :D

Mai_3ssam | May 12, 2007 at 1:30 PM

19

Mai_3ssam | May 12, 2007 at 1:30 PM

20 :D:D:D

Rehab Mostafa | May 12, 2007 at 3:25 PM

->@ Mai Essam
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
l72ty nfsek :D :D :D
kont h2ol enek enty el sabab
aywa keda (tenek)

Mai_3ssam | May 15, 2007 at 11:22 PM

@ Re7ab

الحمد لله ربنا ستر :D

MarieM SamiR | May 17, 2007 at 6:15 PM

3gbny awi elso2al elawel
sorry 4 late:S:S:S ana dial up b2a b3eed 3n elsam3een:S:'(

Rehab Mostafa | May 17, 2007 at 6:50 PM

->@ Mariam
ولا يهمك البيت بيتك ردي ف أي وقت :)
بس السؤال الاول كله تشاؤم تقريباً واضح انك متفائله زييي :) وأنا فعلاً شوفت التاج بتاعك ع البوج بتاعك وتقريباً كانت اجابتك نفس المعنى
:)

وحكاية الدايل آب بعييييييييييييد عن السامعين فعلاً ربنا يبعدني عنه (tenek) :D

Post a Comment

قول رأيك