Child Imam - Miracle And Blessed Child - A Must See


أحسن حاجه انك تأخد الدعوه من قلب طفل

Related

Islam and the strangers
Small boy reciting Quran...

The Young Imam

And from Ahmed Essawy' Blog

أعذب الاصوات لصغار القراء



29 comment(s):

Wafaa | May 28, 2007 at 5:42 PM

سلام عليكم
جزاك الله خيرا يارحاب
بجد حاجه مشرفه ماشاء الله جميييييييييييل اوي ربنا يزيده ايمانا ويحفظه يارب ويكثر من هذه الأطفال
اهو ده ممكن يبقي من الشباب اللي هتقدر تدافع عن بلدها ان شاء الله.

بس في حاجه.. لحظتي ان الميكرفون اكبر منه مش يجيبوله واحد سغنن علي قده :D

Anonymous | May 28, 2007 at 7:05 PM

انا عارف ان الرد مش هيعجب ناس كتير
خصوصا ان انا مش مسلم
بس انا رأيى
انى علشان اصدق الكلام من حد ,لازم اكون مقتنع انه فاهم هو بيقول ايه
وانه يكون هو كمان مقتنع بالى بيقوله وانه يكون بنى رأيه او كلامه ده عن اقتناع نتيجه ثقافه,او خبره
انى الي شايفه ان الطفل ده حد "محفظه" الكلام وطريقه القائه
كمان رأيى انه مش من الصح ان احنا نعلم الاولاد ازاى يحفظوا الدين ,او يحفظوا اى حاجه
لازم الاول يتعلموا ازاى يفهموا
وازاى يطبقوا الكلام
الصراحه انا مش مؤيد لموضوع الاطفال ده
متأسف على الكلام الكتير وعلى رأيى لو كان ضايق حد
مع السلامه

Rehab Mostafa | May 28, 2007 at 7:25 PM

->@ Wafaa
والله يابنتي أنا لما بشوف الحاجات دي بحتقر نفسي أوي :D
ربنا يحميه ويجفظه هو وأمثاله يارب

أنا فعلاً لاحظت انه أصلاً مش قادر يشيل الميكروفون :D:D:D

Rehab Mostafa | May 28, 2007 at 7:31 PM

->@ 3mad
محمد رد عليك وأنا معاه بصراحه وكنت عايزه أضيف حاجه
مش انت اللي قلت اننا نعلم الاطفال ثوابت تفضل معاهم طول عمرهم وبالتالي هتحميهم ومافتكرش ان فيه حاجه نعلمها للأطفال أحسن من كلام ربنا والدعاء ليه وأنا حاسه بصراحه ان الكلام طالع من قلبه :)
thnx 3ala ur comment

Anonymous | May 28, 2007 at 9:54 PM

-->re7ab
ana 2olt f3ln ne3lm el 2tfal swabt ..
first ana 2olt ne3lm msh ne7fz (MM) .. i think msh hea di tare2t el ta3lim ili nesbt beha el klaam fil tefl .. ya3ni msh mogrd inoh ye7fz kda neb2a sabtna feeh el 7agat di ..a7na kda sabtna feeh el 7fz zat nafsoh
--> mohammed
f3ln ye7fz el klam dah mn so3'rph a7sn ma ye7fz 7aga tanya "a3'ani masln" bs el afdl inoh yet3lm 2bl ma ye7fz ..yet3lm kol kilma we yenfzha ..lakn kda ana shaef inoh et3lm in awel 7aga lazm ye3mlha hea el 7fz.
2ma 3n modo3 7efz el ada2 dah mt-he2li msh sa3b inoh b3d ma ye7fz el klaam ye7fz el ada2 ..ya3ni kolna kona 7afzeen el nashed el watni bel 2da2 + el iza3a el madrsya kona bn7fz el klaam bel 2da2
ana 3ayz awd7 in a3tradi 3la el manhg not el modo3 ..manhg el 7efz ..first fahmo el klaam then hwa hay7fzo lewa7doh
sorry tani 3la r2i we 3la el etala
slaaam

Rehab Mostafa | May 28, 2007 at 10:11 PM

->@ 3mad
ماختلفناش ياعماد انت عارف اني برفض فكرة الحفظ بس مين قالك ان ده كده حافظ مش فاهم احساسي انه فاهم الكلام اللي بيقولوا بصراحه
وحاسه انه مش حافظ الاداء برضه هو ده اللي انا شايفاه وحساه واني بقولك انا برفض الحفظ اللي من غير فهم
بس برضه لو هو حافظه دلوقتي تبيقى خطوه كويسه جداً انه يحفظ الحاجات دي
thnx 3la ur comment w mfesh etala wala 7aga :)
salam

khaled adel | May 28, 2007 at 10:24 PM

@ emad
الكلام ده مينفعش يتحفظ
الكلام لازم يتفهم والطفل ده ما شاء الله عليه عبقري بجد
انا شفتله اكتر من فيديو مش ده بس
ومنهم فيديو انه كان في موقف ونسي نص الحديث وساعيتها اتصرف تصرف عبقري بالنسبة لسنه مينفعش يجي إلا من واحد زيه
وبعدين الواحد حتى لما بيبقى عنده الذكاء وعنده العلم زي الطفل ده ممكن يبقى عادي
لكن ما شاء الله كمان عنده موهبة فظيعة في الخطابة ربنا يحفظه ويحميه يا رب
ومش عشان هو طفل او سنه صغير تقول انه مش فاهم الكلام ده
هو لو مش فاهمه مكانش عرف يقوله اساساً
وفي طفل هندي عمل عمليه جراحية في القلب - كان هو الدكتور يعني- وهو عنده 6 سنين
ولا هو عادي انه يبقى في اجانب عباقرة بس العرب مينفعش!!!
وبعدين حفظ؟؟؟
ازاي يعني حفظ؟؟
داحنا بنقعد متنيلين نحاول نحفظلنا كلمتين ولا معادلة في مادة من اللي بناخدهم ومبنعرفش
إلا لو كنا فاهمينهاومقتنعين بيها كمان

فاهمينهاومقتنعين بيها

Rehab Mostafa | May 28, 2007 at 10:32 PM

->@ Khaled
i totally agree with you (Y)

فاهمينها ومقتنعين بيها

شكراً كتييييير على ردك ورأيك

Anonymous | May 28, 2007 at 11:27 PM

مش عارف الصراحه يا جماعه
انا عن نفسى كنت بحفظ النصوص كلها وانا مش فاهم حاجه فيها

هو لو مش فاهمه مكانش عرف يقوله
اساساً

ماظنش ان كل واحد بيقول حاجه بيكون فاهمها
مش قاعده يعنى
اصل انا الصراحه شفت برنامج كانوا مستضفين فيه طفل باردوا-مش عارف هو الطفل ده ولا لأ- المهم لما سألوه اسئله بسيطه جدا ماكنش بيعرف يرد , وماكنش فاهم هو بيقول ايه

بس برضه لو هو حافظه دلوقتي تبيقى خطوه كويسه جداً انه يحفظ الحاجات دي

انا شايف ان كده بنعلموا الجرى قبل مايمشى ,ماشيين بالعكس يعنى
على العموم
من غير زعل يا شباب
انا مش مقتنع بكلامكوا
وعلى العموم رايى مش هايقدم ولا يأخر
ربنا معانا كلنا ويحفظنا
مع السلامه

Batta | May 29, 2007 at 12:02 AM

بسم الله ماشاء الله ربنا يحفظه ويكتر من امثاله
بجد الواحد نفسه يشوف ولاده كده ربنا يحفظه يــــــــــــــــــــــارب ويخليه لأهله

عسوله أوى ماشاء الله
الطفل ده وذكى اوى انا شوفته برضو فى قناه الناس كان نسى حاجه واتصرف بذكاء جدااااااا تقريبا لو كان حد مننا فى الموقف ده ماكانش عرف يتصرف

Ahmed Essawy | May 29, 2007 at 1:21 AM

ما شاء الله ربنا يحفظوه و يثبته و يجعله مثل مشرف للاسلام .
و ينصر الاسلام بيه
اللهم احفظه و احفظ اهله و بارك لهم و اكرمهم من كرمك الذي لا يزول .

Ahmed Essawy | May 29, 2007 at 1:34 AM

@ Emad
بعيد عن قول التعليم في الصغر كالنقش علي الحجر .

احنا في تعاليم ديننا . يستحب تعليم الصغار فضلا عن انه حثنا علي التعليم في كل الاوقات .

فقد ورد عن النبي ( قوله: (أيما ناشئ نشأ في طلب العلم والعبادة حتى يكبر، أعطاه الله -تعالى- يوم القيامة ثواب اثنين وسبعين صديقًا) [الطبراني].

و ايضا في موضوع تاني من احاديث الرسول عليه الصلاه و السلام .
قال (: (أيما رجل كانت عنده وليدة فعلمها فأحسن تعليمها، وأدبها فأحسن تأديبها، ثم أعتقها وتزوجها؛ فله أجران) [البخاري].

فدي حاجه مستحبه في الدين بتاعنا و مفيش حاجه قالها الرسول لينا الا وفيها الخير لينا علشان كدا احنا بنعمل كدا .

Anonymous | May 29, 2007 at 2:11 AM

+
ديننا دين الفطرة الطفل حاببه و فهمه بقلبه مش بعقله بس و مش سمعه مرة و لا اتنين واضح انه سمعه كتيييييييير فحبه و اقتنع بيه فقاله و احنا حسيناه حبــــــــــ حب لحاجه قلبه مخلوق بيها

"انا عارف ان الرد مش هيعجب ناس كتير
خصوصا ان انا مش مسلم "
la 7'ales ehna b netnaqesh :)

person

Anonymous | May 29, 2007 at 2:47 AM

ya gama3a el nas fehmed 3'alat ana mosleeeeeeem ana barod 3ala kalam ahmed w ba2ol plus what he said

and @ 3emad when he said

"انا عارف ان الرد مش هيعجب ناس كتير
خصوصا ان انا مش مسلم "

fa ba2ollo el 2adiya mesh 2adeyet za3al we 7'elaf ehna be netnaqesh 3aaaaaaaady do not worry 7'ales man ya rab tkono fhemtony
person

Rehab Mostafa | May 29, 2007 at 2:53 AM

->@ Fatma
يارب يافاطمه
ربنا يكرمه
وربنا يكرمك انتي كمان وتشوفي ولادك زيه ان شاء الله :)

Rehab Mostafa | May 29, 2007 at 2:55 AM

->@ Ahmed Essawy 1,2
آميييييين يارب العالمين


بجد شكراً على ردك من السنه ربنا يكرمك يارب

Rehab Mostafa | May 29, 2007 at 2:57 AM

->@ Anonymous the same Person :@
ابقى وضحي شويه :D
المهم الحمد لله على نعمة الاسلام
وشكراً على ردك :)
وبجد ماتزعليييش :@ البيت لسه بييتك برضه :)

Ramy Mahrous | May 29, 2007 at 2:59 AM

ربنا يكرمه ويكون عبره لغيره
سبعه من من يظلهم الله بظله يوم ظل الا ظله
شاب نشئ في طاعه الله

Rehab Mostafa | May 29, 2007 at 3:07 AM

->@ Ramy
ربنا يكرمك يارب

Anonymous | May 29, 2007 at 3:40 AM

الولد مسلم سعيد ده ولد تحفة
أنا شفته على الطبيعة
ولد ما شاء الله عليه
شيخ صغيور
ربنا يفقهه في الدين
آميييييييييين

Anonymous | May 29, 2007 at 5:28 AM

begad sob7an allah el walad soto 7elw gedaaaaan rabena ye7fazo ISA ;)
mohamed magdy

Ahmed Mubarak | May 29, 2007 at 1:20 PM

بجد الولد دة ما شاء الله علية..ربنا يخلي أولدنا تطلع كويسة زيوة ان شاء الله

@3mad
يعني..لو قلنا إنوة حافظ..ففن الخطابة دة عمروة ما يتحفظ ويكون بالشكل دة..لأنك لازم تكون عارف انت بتقول اية علشان تعبيرات وطبقات صوتك بتحتاج تغيير.وما شاء الله الولد دة تعبيرات صوتوة وتقديم الخطبة قوية..زي بالظبط احنا لما بنصلي التراويح بنحب نصليها وراء واحد حافظ..مش بيقرأ من المصحف..لأن الي بيقرأ من المصحف بيكون همه انه ميغلطش..لكن الحافظ عن غيب..بيركز على طريقة التعبير والصوت وتوصي المعاني..كذلك الخطابة..الخلاصة لو حافظ و مش فاهم هتبان..وهتقول باين انوة بيسمع
كمان هوا مش أول واحد..عندنا شيخ اسموة محمد حسان بيخطب الجمعة من وعندوة ثلاث عشر عاما..لأنوة كان حافظ القرأن..والاحاديث..وماشاء الله علية كان فاه..ودلوقتي دة شيخ له وزنوة..يعني الموضوع مش جديد..

Anonymous | May 29, 2007 at 3:43 PM

قال أحمد بن النضر الهلالي سمعت أبي يقول : كنت في مجلس سفيان بن عيينة ، فنظر إلى صبي ، فكأن أهل المسجد تهاونوا به لصغره ، فقال سفيان: " كذلك كنتم من قبل فمن الله عليكم " .

ثم قال : " يا نضر لو رأيتني و لي عشر سنين ، طولي خمسة أشبار ، و وجهي كالدينار ، و أنا كشعلة نار ، ثيابي صغار ، و أكمامي قصار ، و ذيلي بمقدار ، و نعلي كآذان الفار ، أختلف إلى علماء الامصار ، كالزهري و عمرو بن دينار ، أجلس بينهم كالمسمار ، محبرتي كالجوزة ، و مقلمتي كالموزة ، و قلمي كاللوزة ، فإذا أتيت ، قالوا : أوسعوا للشيخ الصغير " .

ثم ضحك.

أحمد بن النضر وسفيان بن عيينة من أكابر علماء علم الحديث، هذا العلم الذي شرّف الله به المسلمون دون غيرهم وبشهادة غير المسلمين فيقول أحد الغربيين (( فليفخر المسلمون بعلم حديثهم ))

Rehab Mostafa | May 31, 2007 at 7:04 PM

->@ Anonymous
آميين يارب :)

Rehab Mostafa | May 31, 2007 at 7:06 PM

->@ Ma7med Magdy
هو فعلاً ماشاء الله عليه
ربنا يحفظه :)

Rehab Mostafa | May 31, 2007 at 7:10 PM

->@ Ahmed Mubarak
إن شاء الله تشوف أولادك زيه يارب
وبجد شكراً على ردك أنا أول مره أعرف موضوع الشيخ محمد حسان ده بصراحه :$
ربنا يكرمك

Rehab Mostafa | May 31, 2007 at 7:12 PM

->@ Anonymous
شكراً كتييير على ردك :)

Anonymous | June 8, 2007 at 3:29 AM

الطفل ده جامد جدا و عاجبنى خالص, انا اول مره اشوف طفل ذى ده
هو ده سعودى?

Saeed Asaad
4th year

Rehab Mostafa | June 8, 2007 at 4:43 AM

->@sa3eed
للأسف مش عارفه بجد راجع الردود يمكن تعرف
thnx 4 ur comment

Post a Comment

قول رأيك